D66 stemt voor de komst een nieuw van der Valk Hotel in Alphen aan den Rijn

De van der Valk hotelketen wil langs de N11 een nieuw hotel bouwen. Dat moet komen naast de MacDonalds die daar al gevestigd is. Om dat mogelijk te maken moet het bestemmingsplan voor dat gebied worden aangepast. De gemeenteraad heeft hier vorige week mee ingestemd.

Werkgelegenheid

Onze fractie heeft ingestemd met dit plan. Wij zijn overtuigd van economisch nut en noodzaak van het hotel dat aan honderd mensen werk zal gaan bieden. Ondernemers uit Alphen en de regio, vooral Boskoop, vragen er al langer om.

Bereikbaarheid & duurzaamheid

D66 heeft extra gelet op aspecten als bereikbaarheid, ruimtelijke inpasbaarheid en vooral ook op duurzaamheid. Het voorstel scoort goed op al deze aspecten. Verkeerstechnisch is het gebouw bij de afrit 9 op de N11 goed gepland. Hoewel het gebouw groot wordt en met 8 etages 35 meter hoog zal zijn, past het niettemin in onze ogen prima op de plek waar het komt te staan.

Duurzaamheid viel positief op. Zo komt er bijvoorbeeld een groen (sedum) dak op het gebouw. Er komt een grote tuin met veel groen en water. Ook over de afvoer van regenwater is goed nagedacht. Naast de grote tuin zal een belangrijk deel van het parkeerterrein niet worden verhard zodat water de bodem in kan. Verder zijn er prima plannen voor beperking en scheiding van de afvalstroom.

Kortom de ontwikkeling van dit hotel is goed voor Alphen aan den Rijn en omgeving. Wij zijn niet alleen voorstander maar we zijn er zelfs wel blij mee.