De plannen voor een 2e Kaagbaan moeten definitief geschrapt worden

De reservering voor een tweede Kaagbaan, parallel aan de huidige en de zesde in totaal moet definitief van tafel volgens een persbericht van D66 dat vandaag naar buiten werd gebracht.

Beeld: NOS.nl

Eerste Schipholdebat

Komende donderdag 24 februari 2022 staat het eerste grote Schipholdebat van het jaar op de agenda van de Tweede Kamer. In de opmaat daar naartoe laat D66 weten dat het in ieder geval pleit voor het schrappen van de reservering voor een tweede parallelle Kaagbaan.

Tweede Kaagbaan

De reservering voor de tweede Kaagbaan dateert al van 2009. En alhoewel Schiphol blijft vasthouden aan het realiseren van de baan wordt een definitieve beslissing tot nu toe steeds uitgesteld. Minister Harbers (VVD) heeft tot nu toe geweigerd de reservering te anuleren, maar nu wil D66 eindelijk boter bij de vis.

Zolang de reservering van kracht is, mag Rijsenhout niets bouwen dat in de weg zou kunnen staan van de bouw van een tweede Kaagbaan. Dat is de door zware overlast geplaagde Rijsenhouters al jaren een doorn in het oog.

Maar ook voor Aalsmeer is de dreiging van een tweede Kaagbaan een bron van zorg. De geplande baan komt onder de huidige Kaagbaan, dicht tegen Aalsmeer te liggen. De overlast die Aalsmeer nu al van de Kaagbaan heeft, met name bij windstilte en westenwind, zal sterk vermeerderen of zelfs ondragelijk worden. Niet alleen vanwege de stijgende en landende vliegtuigen tegen de gemeentegrenzen aan, naast het dorp en parallel aan de Uiterweg. Maar ook vanwege de toename van het verkeer op de Kaagbaanroute en de dan nog grotere belasting voor Kudelstaart.

Gezien de wens van Schiphol om te blijven groeien hoeft het niet verwacht te worden dat een tweede Kaagbaan zou leiden tot sluiting van de Aalsmeerbaan.

D66

In het persbericht geeft D66 aan dat het oog heeft voor het belang van Schiphol als (nationale) luchthaven maar dat de afwezigheid van de nodige natuurvergunningen, de geluidsoverlast en gevaren voor de gezondheid factoren zijn die beperkingen voor Schiphol zullen opleveren. Die beperkingen zullen niet alleen voorkomen dat Schiphol kan groeien, maar zullen logischerwijs eerder leiden tot krimp.

Raoul Boucke komt op maandag 7 maart naar het Dorpshuis in Kudelstaart (zie de agenda). Hij heeft bij zijn aantreden als woordvoerder Schiphol aangegeven zo snel mogelijk met alle betrokkenen te willen kennismaken en wij zijn een van de eerste die de gelegenheid krijgen. De D66 afdelingen Aalsmeer en Uithoorn zullen in ieder geval van de partij zijn met een delegatie, maar iedereen die interesse heeft is vanzelfsprekend welkom vanaf 16:45 uur in het Dorpshuis.