De reservering voor de tweede Kaagbaan dateert al van 2009. En alhoewel Schiphol blijft vasthouden aan het realiseren van de baan wordt een definitieve beslissing tot nu toe steeds uitgesteld. Minister Harbers (VVD) heeft tot nu toe geweigerd de reservering te anuleren, maar nu wil D66 eindelijk boter bij de vis.
Zolang de reservering van kracht is, mag Rijsenhout niets bouwen dat in de weg zou kunnen staan van de bouw van een tweede Kaagbaan. Dat is de door zware overlast geplaagde Rijsenhouters al jaren een doorn in het oog.
Maar ook voor Aalsmeer is de dreiging van een tweede Kaagbaan een bron van zorg. De geplande baan komt onder de huidige Kaagbaan, dicht tegen Aalsmeer te liggen. De overlast die Aalsmeer nu al van de Kaagbaan heeft, met name bij windstilte en westenwind, zal sterk vermeerderen of zelfs ondragelijk worden. Niet alleen vanwege de stijgende en landende vliegtuigen tegen de gemeentegrenzen aan, naast het dorp en parallel aan de Uiterweg. Maar ook vanwege de toename van het verkeer op de Kaagbaanroute en de dan nog grotere belasting voor Kudelstaart.
Gezien de wens van Schiphol om te blijven groeien hoeft het niet verwacht te worden dat een tweede Kaagbaan zou leiden tot sluiting van de Aalsmeerbaan.