Bijdrage algemene beschouwingen

Tijdens de algemene beschouwingen op 08.11.2022 kwamen de najaarsnota en de programmabegroting 2022-2026 aan bod. Als D66 hebben we ons voornamelijk verdiept op drie thema’s: natuur/klimaat, jeugd/onderwijs en diversiteit. We zijn tevreden met de resultaten en de beantwoording van het college op de voor ons belangrijke onderwerpen. Hieronder een korte samenvatting:

Amendement onderwijsvisie

Onze ingediende amendement ‘visie op onderwijs‘ is met algemene stemming aangenomen. Het amendement stelt voor om in de programmabegroting een bedrag op te nemen die het mogelijk maakt om een visie op onderwijs te realiseren. Deze visie heeft de gemeente op dit moment nog niet.

Duurzaam bouwen

We hebben het college opgeroepen om onze eerder ingediende motie ‘duurzame pilotprojecten‘ voort te zetten. We zien namelijk graag dat er in Zuidplas duurzaam en klimaatadaptief gebouwd wordt.

Erfgoedvisie

We hebben vragen gesteld over de erfgoedvisie, en zijn tevreden over de richting en aandacht wat de visie op dit moment krijgt en vooral verdient. We zullen dit als fractie blijven monitoren, zodat zowel materieel als immaterieel erfgoed aan bod komt.

Veiligheid

De door ons gestelde vragen bevestigen de extra aandacht en zorg die nodig is voor het prostitutiebeleid waarin arbeidsuitbuiting en seksuele uitbuiting (loverboy, sexting etc.) toenemend zijn binnen de regio en de gemeente Zuidplas.

Jongeren en jongvolwassenen

We hebben aandacht gevraagd voor het herintroduceren van de nachtbussen die door corona gestopt zijn met rijden. De beantwoording van de wethouder was voor ons onvoldoende bevredigend, waardoor we hier aandacht voor blijven houden.
Daarnaast hebben we het college in onze inbreng gevraagd naar studieplekken voor jongeren en jongvolwassenen. Hier is de gemeente volop mee bezig, een mooie ontwikkeling!

Ondernemersvereniging

Ondernemers zijn essentieel voor Zuidplas! Volgens D66 draagt een goed lopende ondernemersvereniging bij aan een goed ondernemersklimaat. We hebben het college hier enkele vragen over gesteld, aangezien de huidige vereniging(en) onder druk staan. Ook dit zullen wij als fractie blijven monitoren!

Kijk de raadsvergadering terug op (https://gemeentezuidplas.connectedviews.nl/SitePlayer/gemeente_zuidplas?session=111054&lang=nl).

Hieronder enkele afbeeldingen van de vergadering:

Raadsvergadering 8.11.2022 - Beeld: D66 Zuidplas

Najaarsnota