Samen durven doen

De gemeenteraadsverkiezingen zitten erop. We hebben hard gewerkt. Via deze weg willen we alle D66-Vijfheerenlanders danken voor hun hulp bij de campagne. Onze felicitaties zijn natuurlijk voor de winnaars VVD en VHL Lokaal.

Voorkeursstemmen

D66 Vijfheerenlanden is met drie zetels stabiel gebleven (9,7% van de stemmen). Het is een resultaat waar we niet ontevreden mee zijn, al hoopten we op vier. De afgelopen periode heeft D66 Vijfheerenlanden veel betekend op het gebied van duurzaamheid, wijk- en dorpsgericht werken, kunst en cultuur, biodiversiteit en veel andere beleidspunten, maar daar zijn we (nog) niet voor beloond. Vooralsnog is de ruimte voor écht progressieve politiek in Vijfheerenlanden beperkt. Maar de basis blijft goed.

Onze partij heeft iets meer stemmen gekregen dan bij de herindelingsverkiezingen. Het is een goede ontwikkeling dat met name onze vrouwelijke kandidaten veel voorkeurstemmen kregen, onder wie Debby de Lima (Leerdam), Sabine Dewulf (Vianen) en Nathalie Sanglier (Hoef en Haag). De nummer twee op onze lijst, het jonge politieke talent Pascalle van Hemert (Zijderveld), spant met meer dan 500 stemmen de kroon. Van deze progressieve vrouwen gaat u de komende jaren nog veel horen!

Tegenvallende opkomst
Natuurlijk maken we ons zorgen over het lage opkomstpercentage. In Vijfheerenlanden is dat 52,6%. Landelijk gezien doet onze gemeente het “bovengemiddeld”, maar de constatering dat de helft van alle kiesgerechten niet stemt is gewoon zorgelijk. We moeten ons echt af gaan vragen hoe dat komt en wat we kunnen doen om de betrokkenheid met de lokale politiek te vergroten. Ook D66 Vijfheerenlanden.

Landelijk en lokaal

De afgelopen verkiezingen zijn er meer stemmen naar lokale partijen gegaan. Omdat lokale partijen beter zouden weten wat er leeft in de gemeente, dichter bij ‘de’ inwoner zouden staan. Maar de tegenstelling tussen lokale en landelijke partijen is vaak schijn. Ook D66 Vijfheerenlanden is een lokale partij. Onze leden staan midden in de Vijfheerenlandse samenleving. Ook wij vertegenwoordigen ‘de’ inwoner. Ons doel is niet om landelijk te groeien, maar om Vijfheerenlanden duurzamer, socialer, groener en sterker te maken. Dat doen we graag met de zeven andere lokale partijen in onze gemeente.

Blik naar voren
Voor deze ambities loopt onze fractie zich warm. Fractievoorzitter Jaap Breur, Pascalle van Hemert en Klaas de Zwaan gaan de komende raadsperiode hun best doen om de progressieve stem luid en duidelijk te laten horen. Dat kunnen we niet alleen, dus we blijven hopen op uw steun, in elke vorm. We verwelkomen uw ideeën, zorgen, oplossingen en tegenspraak. Gemeentepolitiek is een kwestie van samen durven doen.