Marchantlezing 2023 met Ivan Krastev ‘The World in pieces: How Russia’s war in Ukraine is remaking Europe’.

Beeld: IWM / Klaus Ranger & Zsolt Marton

De Russische oorlog in Oekraïne heeft de mondiale verhoudingen op scherp gezet. Hoe moeten we dit moment in de Europese geschiedenis duiden? Als een nieuwe Koude Oorlog? Een strijd tussen democraten en dictators? Als een terugkeer van de internationale machtspolitiek? Volgens de Bulgaarse politicoloog Ivan Krastev zijn we echter niet teruggegaan naar vorige eeuwen, maar hebben we te maken met een geheel nieuwe orde. Met een wereld waarin het Westen weliswaar meer verenigd is, maar minder invloed heeft. Waarin identiteit en cultuur een beslissende rol spelen en de taal verandert van toekomst naar verleden, ideologie naar identiteit, van de taal van belangen en rechten naar die van trots en vernedering. Het is tot die nieuwe realiteit, stelt Krastev, dat Europa zich moet verhouden.

Wil je weten hoe Europa dat moet doen? Kom dan op dinsdag 5 september naar de Marchantlezing ‘The World in pieces: How Russia’s war in Ukraine is remaking Europe’ met Ivan Krastev.  Haroon Sheikh en Marietje Schaake reageren op de lezing in een co-referaat.

Op dinsdag 5 september houdt Ivan Krastev de 13e editie van de jaarlijkse Marchantlezing van de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Krastev is voorzitter van de Centre for Liberal Strategies, fellow bij Institute for Human Sciences (IWM) en bestuurslid van onder andere The European Council on Foreign Relations en GLOBSEC. Hij schreef verschillende boeken over de huidige en lange-termijn uitdagingen voor Europa, waaronder Is it tomorrow yet? Paradoxes of the pandemic (2020) en After Europe (2017). Als co-auteur van het boek The light that failed: A reckoning (2019), bekroond met de Lionel Gelber-prijs, schreef Krastev over de crisis van het liberalisme in Oost-Europa. Voor zijn inspanningen in het onderzoek naar democratie en liberalisme won hij in 2020 de Jean Améry Prize for European Essay Writing.

Dinsdag 5 september 2023, 19:30

TivoliVredenburg, Utrecht

Regulier: €15,-
Student: €12,50
Ben je student? Gebruik dan de actiecode STUDENT23

Heeft u een audio-visuele beperking en wilt u de Marchantlezing digitaal of fysiek bijwonen? Neem dan contact met ons op via ons e-mailadres [email protected].

Bij dit evenement worden er foto’s gemaakt. Wanneer je aan dit evenement deelneemt, geef je de organisatie toestemming om foto’s waar je op staat te gebruiken voor communicatiedoeleinden. Wil je dit niet? Geef het dan vooraf bij ons aan.

De Marchantlezing is vernoemd naar Hendrik Pieter Marchant (1869-1954). Hij was fractievoorzitter en mede-oprichter van de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB). In 1933 trad hij toe tot het kabinet-Colijn als minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Hij stond bekend om zijn vlijmscherpe, geestige en heldere betogen.