Van Mierlo Academieweekend 2022

Sociaal-liberalisme en het kapitalisme
Toenemende inflatie, een overspannen arbeids- en woningmarkt, een gas- en klimaatcrisis: structurele economische problemen die vragen om nieuw economisch denken. Hoe krijgen we een rechtvaardige markt, een toekomstbestendige economie? Moeten we streven naar democratisering van het bedrijfsleven, en hoe zou dit eruit kunnen zien? Tijdens het Academieweekend 2022 duiken we in het thema ‘Sociaal-liberalisme en kapitalisme’, waarin we opzoek gaan naar de economie van de toekomst.

Flink Amsterdam - Beeld: Ashkan Morteza pour Photograhpy

Aacademieweekend 2022

Op 15 en 16 oktober 2022 organiseert de Mr. Hans van Mierlo Stichting het Academieweekend. Een weekend waarin we aan de hand van lezingen, discussies en workshops met een groep van 20 deelnemers een urgent thema uitdiepen. Dit jaar staat het weekend in het thema van ‘Sociaal-liberalisme en het kapitalisme’. Tijdens dit weekend zullen we stilstaan bij vragen zoals: hoe hebben sociaal-liberalen door de tijd heen over de economie en de markt gedacht? Welke actuele economische problemen vragen om ‘nieuw denken’? Wat zou een sociaal-liberale visie op de toekomst van de economie kunnen zijn?

Het weekend zal plaatsvinden in het Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. Deelname is inclusief overnachting, diner, tweemaal lunch en goodiebag. Aanmelden via onderstaande knop. Hieronder vind je een voorproefje op het programma.

Meld je vóór 16 september 2022 aan via onderstaand formulier met een CV en korte motivatie (max. 350 woorden). Op basis van je CV en motivatie zullen wij een selectie maken van alle inzendingen. Uiterlijk 23 september 2022 hoor je van ons, of je kunt deelnemen aan het Academieweekend.

Deelnemersbijdrage, incl. overnachting, ontbijt, 2x lunch, diner en goodiebag: €130,- (Als de kosten met het oog op je persoonlijke financiële situatie te hoog zijn, neem dan contact met ons op via [email protected])

Sprekers

Afke Groen is directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Eerder werkte ze als wetenschappelijk medewerker voor de Van Mierlo Stichting. Daarvoor was ze promovenda en docent aan de Universiteit Maastricht en het Duitsland Instituut Amsterdam, waar ze haar proefschrift over informele, transnationale contacten tussen nationale partijen in de EU afrondde. Op het academieweekend geeft ze een introductie in het sociaal-liberalisme.

Merijn Oudenampsen is socioloog en politicoloog en postdoctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Samen met Bram Mellink schreef hij het boek ‘Neoliberalisme. Een Nederlandse geschiedenis’. Tijdens het Academieweekend zal hij aan de hand van dit boek met deelnemers in gesprek gaan.

Bram Mellink is universitair docent Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Samen met Merijn Oudenampsen schreef hij het boek ‘Neoliberalisme. Een Nederlandse geschiedenis’. Tijdens het Academieweekend zal hij aan de hand van dit boek met deelnemers in gesprek gaan.

Willem Schramade is Universitair Docent Corporate Finance bij de Erasmus School of Economics. Daarnaaast zit hij in de adviesraad van Triodos en is hij oprichter, adviseur en onderzoeker bij de Sustainable Finance Factory. Hij schreef het boek ‘Duurzaam Kapitalisme. Een andere kijk op waarde’.  Tijdens het Academieweekend neemt hij deel aan een panelgesprek over duurzaam kapitalisme.

Vera Vrijmoeth is onderzoeker bij de FNV naar de rol van kapitaal in de economie. Daarvoor was zij onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam en het Duitsland Instituut. In juni 2022 schreef zij een opiniestuk in de Volkskrant getiteld ‘Zet de aandeelhouder in bedrijven op zijn plaats: eerst komt de samenleving’. Tijdens het Academieweekend neemt zij deel aan een panelgesprek over democratisering van het bedrijfsleven.

Yara al Salman is postdoctoraal onderzoeker in de politieke filosofie aan de Universiteit Utrecht. Zij promoveerde op gemeenschappelijk eigendom als alternatief voor staats- en privaat eigendom, en wat deze eigendomsvorm voor het liberalisme kan betekenen. Tijdens het Academieweekend neemt zij deel aan een panelgesprek over democratisering van het bedrijfsleven.

Caelesta Braun is hoogleraar Public Governance en Civil Society aan de Universiteit Leiden, en expert op het gebied van belangenbehartiging, publieke besluitvorming en toezicht. Tijdens het Academieweekend neemt zij deel aan een panelgesprek over geld en politieke macht.

Bart Frijns is hoogleraar Finance en decaan van de faculteit Managementwetenschappen aan de Open Universiteit. Als expert op het gebied van financiële geletterdheid zal hij deelnemen aan een panelgesprek over de toekomst van ons financiële systeem.

Willeke Slingerland
is Hoogleraar Weerbare Democratie bij de Hogeschool Saxion. Zij is expert op het vlak van netwerkcorruptie, en auteur van het boek ‘Network Corruption: When Social Capital Becomes Corrupted’. Tijdens het academieweekend zal zij deelnemen aan een panelgesprek over geld en politieke macht.