Tijdschrift Idee

Idee is het tijdschrift voor het sociaal-liberalisme van de Mr. Hans van Mierlo Stichting dat vier keer per jaar uitkomt.

Marktmacht

Het organiseren van tegenmacht is bij uitstek de kern van het democratisch project. Deze Idee richt zich op financiële macht. Hoe ziet een sociaal-liberale en democratische kritiek op marktmacht eruit? Met bijdragen van onder andere:

• Yanis Varoufakis
  • Paul Polman
  • Heleen Mees
  • Dirk Bezemer
  • Klaas van Egmond
  • Annet Aris

After Disruption

Deze Idee onderzoekt de oorzaken en gevolgen van ontwrichtingen. Een ontwrichtende ervaring in de samenleving doet bestaande zekerheden wankelen. Hoe gaan we verder na maatschappelijke ontwrichting, na een opschudding van de status quo? Biedt het kansen voor verbetering, een mooiere toekomst? Of noopt het juist tot voorzichtigheid? Deze vragen worden besproken aan de hand van twee recente ontwrichtingen, de crisis in de liberale wereldorde en de Arabische revolte van tien jaar geleden.
Met bijdragen van onder andere:

• Amin Maalouf
  • Philipp Blom,
  • Paul Verhaeghe,
  • Annelien Bredenoord
  • Afke Groen.

Neem een abonnement op Idee

Op zoek naar verdieping en verbreding van het sociaal-liberalisme? Neem dan nu een abonnement op idee, hét tijdschrift van de Mr. Hans van Mierlo Stichting!