Politiek is lokaal

Lees hier het pdf van dit artikel. Door Kees Verhoeven Lokale politiek. Voor een geograaf, zoals ik ben, is er geen interessanter thema. Ik herinner me colleges over het ruimtelijk gedrag van mensen. En de impact die de omgeving op ons heeft. Als student leerden we over het ‘fysisch determinisme’, het idee dat het menselijk handelen grotendeels wordt bepaald door de natuurlijke omstandigheden. Zo ver ga ik niet, maar één ding is zeker. Wat dichtbij is, doet ons wat. Daarom is een goede buur beter dan een verre vriend. Daarom zijn relaties op afstand moeilijk. Daarom hebben we allemaal wel eens het befaamde NIMBY-gevoel. Lokaal word je met neus op de feiten gedrukt. En dat geldt zeker voor politici. Enerzijds beïnvloedt de directe omgeving de prioriteiten. ‘Die stink-fabriek geeft enorme overlast!’ Anderzijds horen, zien en voelen politici direct de consequenties van hun besluiten. ‘De sluiting van het buurthuis was de doodsteek voor ons zangkoor.’ Het lokale zit ons letterlijk dicht op de huid. In mijn tijd was het gebruikelijk om na je studie te gaan backpacken. Om wat van de wereld te zien. En om levenservaring op te doen. Maar wat zie je als je overal langs raast, met allemaal dezelfde reisgids in de hand? Groter is de uitdaging om langer op één plek te blijven. En deze niet enkel te ontdekken maar er echt onderdeel van te zijn. Het vergt veel maar heeft, en geeft, zin. Want als iedereen reist, zijn nergens meer bestemmingen. U ziet, ik ben een lokalo. En niet de enige. Oud-voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden Tip O’Neill stelde ooit: ‘All politics is local’. En Patrick Geddes, Schots stedenbouwkundige en sociaal activist, zei: ‘Think global, act local’. Maar binnen D66 is het lokale niet vanzelfsprekend. ‘Denk en handel internationaal’, luidt een van de richtingwijzers. Met de gemeenteraadsverkiezingen op komst roept dit vragen op: zijn wij te veel wereldburger voor de lokale politiek? Waarom onze focus op de internationale lange termijn, terwijl het tegenwoordig juist gaat om leven in het hier en nu? Zoekend naar een antwoord passeer ik nog een historische halte, namelijk mijn tijd bij MKB-Amsterdam, de vereniging voor het lokale midden- en kleinbedrijf in onze hoofdstad. Het was een baan vol couleur locale. Met zaaltjes vol rooie koppen en oplopende discussies. Over opgebroken winkelstraten. Over parkeertarieven. Over Iepen of Platanen. Je had erbij moeten zijn om het te snappen. En dat is nu precies het punt. Van dichtbij weegt het lokale loodzwaar, maar van verre lijkt het vederlicht. Oftewel: lokaal telt alleen lokaal. Directe betrokkenheid is doorslaggevend. Laten we hier bij de gemeenteraadsverkiezingen rekening mee houden. Door het D66-verhaal te vertalen naar het lokale. Door het algemene specifiek te maken. En door het abstracte concreet te maken. Ik zei het al, dat vergt veel. We moeten op locatie zijn om te kijken en te luisteren. En om te vertellen wat D66 verstaat onder bijvoorbeeld beter onderwijs. Waarom D66 noodzakelijke bezuinigingen niet doorschuift. En hoe het beter kan in de gemeente in kwestie. Laten we het komende verkiezingsjaar een richtingwijzer toevoegen: ‘Breng de wereld dichterbij’.   Kees Verhoeven is D66-Tweede Kamerlid.   Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Klik hier voor meer info en abonnementen. – – Dit artikel verscheen in idee nr. 3 2013: Sociaal-liberalisme in de lokale politiek, en is te vinden bij het onderwerp lokale en regionale politiek