Het ligt op het eerste gezicht niet voor de hand om Jürgen Habermas, de in 1929 in Düsseldorf geboren Duitse politiek filosoof, een sociaal-liberaal te noemen. Hij heeft zich de afgelopen jaren zeer kritisch uitgelaten over de manier waarop de trojka van IMF, Europese Commissie en ECB, een strikt bezuinigings- en hervormingsbeleid probeert op te leggen aan Griekenland – beleid dat door D66 in de Kamer juist voluit wordt gesteund. Maar wie de kritiek van Habermas tot zich door laat dringen ziet dat deze in de kern niet zozeer gericht is op de economische inhoud van het EU-beleid, maar op de democratische inbedding ervan. En hiermee zit hij juist wel weer sterk op één lijn met het sociaal-liberale gedachtegoed van D66.
Dit artikel is verschenen in de idee nr. 2 2015.
Door Herman Beun
Als weinig andere hedendaagse filosofen laat Habermas zich uit over de vraag hoe een steeds verder mondialiserende samenleving in overeenstemming gebracht moet worden met democratische principes en, in het verlengde daarvan, over de gewenste politieke inrichting van de EU. Als sociaal-liberale partij die ‘denk en handel internationaal’ tot richtingwijzer heeft verklaard, kunnen we daarom eigenlijk niet om hem heen.
Prominent
Habermas heeft een nogal ‘linkse’ reputatie. Dit heeft zeer zeker te maken met zijn prominente positie binnen de zogeheten Frankfurter Schule. Deze sociale en politiek-filosofische denkschool was tijdens het interbellum ontstaan bij het Institut für Sozialforschung van de Goethe-universiteit in deze stad. Onder de vroege leden van de school waren Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcuse en Franz Leopold Neumann – denkers van veelal sociaal-democratische snit die kritisch stonden tegenover de bestaande kapitalistische, fascistische en communistische maatschappijsystemen van hun tijd.
Kenmerkend voor de Frankfurter Schule was het streven naar een “kritische theorie” in de sociale wetenschappen. Met die door Horkheimer geïntroduceerde term wordt terugverwezen naar Kant’s Kritiek der Zuivere Rede. “Kritisch” staat hier voor filosofische reflectie op de beperkingen van claims over bepaalde soorten kennis: kunnen we wel zo zeker zijn van alles wat we beweren? Volgens de Frankfurter Schule staat kennis niet los van de taal en begrippen waarin we deze uitdrukken. De manier waarop we kennis formuleren wordt gestuurd door de begrippen die we al kennen, en daarmee door de bestaande cultuur en machtsstructuren. Een “kritische” theorie moest dan ook niet alleen maar beschrijven, zoals “traditionele” op de natuurwetenschappen geënte theorieën dat deden, maar was ook normatief in de zin dat onderliggende, vaak impliciete, machtsstructuren ermee moesten worden blootgelegd en onschadelijk gemaakt.
Kennis die op deze manier ontstaat, is ontdaan van zijn ideologische lading, en helpt het individu op weg naar een grotere autonomie. Horkheimer stelde dat een kritische theorie moest streven naar “emancipatie uit de slavernij”, moest werken als een “bevrijdende invloed”, en een wereld moest creëren die “tegemoet komt aan de noden en mogelijkheden” van mensen – doelstellingen waar sociaal-liberalen weinig moeite mee zullen hebben.
Ideaal
Habermas behoort tot de tweede lichting prominenten van de Frankfurter Schule: hij nam er in 1964 de leerstoel filosofie en sociologie over van Horkheimer. Waar zijn voorgangers vooral uit waren op een herformulering van Marx (meer neo-, en minder materialistisch, stellig en ideologisch), probeert Habermas een brug te slaan tussen zijn eigen Europees-continentale en het Amerikaanse analytische denken, en dan vooral zijn pragmatische en democratische traditie. Die synthese uit zich vooral in zijn werk over communicatie, waarbij hij van de pragmatisten het idee leent dat wat we weten hypothetisch, empirisch en feilbaar kan zijn, maar dat we op basis daarvan toch uitspraken kunnen doen over universele waarheden of waarden.
In Habermas’ ideeën over uitwisseling van kennis en standpunten (communicatie) is vanaf het begin het Frankfurter Schule-ideaal aanwezig dat een discussie inclusief en kritisch moet zijn, vrij van sociale of economische druk, met gesprekspartners die elkaar behandelen als gelijken om met een gezamenlijke inspanning tot een beter begrip van de wereld te komen.
Dat ideaal wordt natuurlijk niet vaak bereikt. In zijn Strukturwandel der Öffentlichkeit (1962) beschrijft Habermas gedetailleerd hoe het publieke domein waar maatschappelijke discussie plaatsvindt zich sinds de salons van de 18e eeuwse bourgeoisie geleidelijk verplaatste naar de moderne massamedia. Positief hieraan is volgens hem dat meer mensen betrokken raken bij het publieke debat, maar tegelijk worden ideeën zo ook verhandelbare goederen waarvan de uitwisseling deels afhankelijk wordt van economische krachten. Dat brengt dus risico’s met zich mee. Maar anders dan bijvoorbeeld Adorno, die in de Holocaust het bewijs zag van het falen van de Verlichting en zijn rationele principes, behoudt Habermas zijn vertrouwen in zowel de Verlichting als in de eigen kracht van mensen om tot een redelijk oordeel te komen.
Lebenswelt
Zinvolle openbare meningsvorming (bij Habermas “communicatieve rationaliteit” geheten) blijft ook in een moderne context wel degelijk mogelijk, stelt Habermas, mits er goed nagedacht wordt over de manier waarop het publieke domein wordt ingericht. In zijn magnum opus Theorie des kommunikativen Handelns (1981) brengt hij daartoe een onderscheid aan tussen twee vormen van rationaliteit. Aan de ene kant is er de pure, wetenschappelijke, instrumentele doel-middelrationaliteit die hoort bij het efficiënt functioneren van het “systeem”: de economie of de overheidsbureaucratie. Aan de andere kant is er wat Habermas de Lebenswelt noemt, het geheel aan cultuurgebonden opvattingen en ideeën op de achtergrond, waar juist de communicatieve rationaliteit een rol speelt. Lebenswelt brengt het systeem voort, en beide vormen van rationaliteit beïnvloeden en versterken elkaar. Maar als het systeem losgezongen raakt van de Lebenswelt, en dominant wordt, gaat het mis.
Veel van Habermas’ kritiek op maatschappelijke ontwikkelingen heeft te maken met bedreigingen van precies dit evenwicht: wanneer praktische vragen die eigenlijk het goede leven betreffen, worden gereduceerd tot pure efficiency-vraagstukken of tot technische problemen voor experts, dan raken ze daarmee buiten het zicht van de Lebenswelt waar ze onderworpen kunnen worden aan een publieke, democratische discussie over waarden. De bevolking raakt zo gedepolitiseerd, wat lang schijnbaar goed kan gaan maar dan ineens kan leiden tot heftige correcties met moeilijk controleerbare gevolgen: de populistische revolte (niet alleen in Nederland) van de afgelopen vijftien jaar is daar een voorbeeld van.
Voor sociaal-liberalen is het onderscheid van Habermas tussen systeem en Lebenswelt interessant, omdat het houvast kan bieden bij het zoeken naar de juiste balans tussen markt, overheid en “mensen onderling”. In zulke kwesties zullen klassieke liberalen en socialisten waarschijnlijk eerder kiezen voor de doelrationaliteit van het systeem (van de markt, respectievelijk de overheid), terwijl sociaal-liberalen zich als het goed is af zullen vragen of er wel sprake is van voldoende democratische inbedding van de resultaten van dat systeem. En of rationele, autonome burgers bijvoorbeeld individueel of in kleiner verband misschien betere oplossingen weten te formuleren.
Kosmopolitisch
Waar Habermas sociaal-liberalen wat ook aan het denken kan zetten is met zijn ideeën over globalisering en de EU. Voorop gesteld dat hij een kosmopoliet is, een groot voorstander van democratisch ingebed internationaal denken en handelen, en van een sterke Europese Unie, is hij over de praktijk daarvan buitengewoon kritisch. In zijn werk uit 1992 over recht en politiek, Faktizität und Geltung, stelt hij dat een samenleving op de lange termijn alleen stabiel blijft als leden van die samenleving haar over het algemeen legitiem vinden. Dus als de samenleving in overeenstemming is met opvattingen over wat waar, juist en goed is.
In de Middeleeuwen volgde die legitimiteit uit een gedeelde religieuze kijk op de wereld, die alle aspecten van het leven doordrong. De voortschrijdende moderniteit bracht echter zaken voort als religieus pluralisme en functionele differentiatie (zoals autonome marktwerking, bureaucratisch bestuur, en wetenschappelijk onderzoek dat niet langer afhankelijk was van religieuze of politieke goedkeuring). Daarmee is de kans toegenomen dat er misverstanden en conflicten ontstaan over morele kwesties, terwijl tegelijk steeds minder sprake is van een gedeelde achtergrond waartegen zulke kwesties in consensus kunnen worden opgelost. Zeker in het licht van globalisering en europeanisering kan dat het voor moderne samenlevingen aanzienlijk moeilijker maken om nog tot een legitieme inrichting te komen.
Politieke participatie
Habermas zoekt de uitweg in een sociologische benadering van het recht, die hij opvat als een functionele oplossing voor de mogelijke conflicten die inherent zijn aan modernisering. Het recht zorgt in de moderne maatschappij voor een wettelijke afbakening van de grenzen waarbinnen een individu vrij is om zich laten leiden door wat hij maar wil. Dankzij deze afbakening van de individuele levenssfeer bewerkstelligt het recht dat er minder onderwerpen over blijven waarover de gehele maatschappij het via een publiek debat eens hoeft te worden.
De voornaamste opgave voor het moderne recht is dan ook het definiëren, beschermen en zo nodig verzoenen van de individuele vrijheden binnen hun afbakeningen. Dit vooronderstelt een gevestigde rechtsorde, een wettelijke definitie van gelijk burgerschap en fundamentele individuele rechten die daadwerkelijk kunnen worden afgedwongen. Maar in de opvatting van Habermas krijgt zo’n rechtsorde pas legitimiteit als de burgers waarop hij van toepassing is zichzelf zien als de bron van de wetten die aan hun rechten uiting geven. Dus als de wetten die hun individuele autonomie beschermen voortvloeien uit de uitoefening van hun publieke autonomie als (kiezers van) de wetgevende macht. Individuele rechten kunnen niet bestaan zonder het recht op politieke participatie.
Hoogtepunt
Eind 2011 was de Europese staatsschuldcrisis op zijn hoogtepunt. Het vertrouwen in de Euro, niet alleen als munt maar vooral als monetaire unie, was lager dan ooit en zelfs het voortbestaan van de Europese Unie zelf leek in het geding. De Europese regeringsleiders, onder aanvoering van Bondskanselier Merkel, kwamen voortdurend bijeen om afspraken te maken over nieuwe leningen in ruil voor ingrijpende hervormingen. En passant besloten ze daarbij tot een veel sterkere Europese bemoeienis met het begrotings-, economisch en sociaal beleid van de lidstaten dan ooit voorzien was in de bestaande verdragen – en niet alleen tijdelijk voor de probleemlanden maar voorgoed en voor allemaal.
Op dat moment publiceerde Habermas Zur Verfassung Europas, een essay waarin hij betoogt dat de Unie juist nu een goede democratische Grondwet moet krijgen. Geheel in lijn met zijn eerdere werk bekritiseert hij de regeringsleiders omdat ze met hun postdemokratischer Exekutivföderalismus, zoals Habermas het aanduidde, ad hoc nieuwe spelregels creëerden terwijl ze volledig voorbij gingen aan de spelregels in de verdragen waarover een uitgebreid publiek en democratisch debat was gevoerd.
En hoe kan een Europese rechtsorde die zichzelf niet eens respecteert nu legitimiteit hebben in de ogen van haar burgers? De gang van zaken lijkt een schoolvoorbeeld van een systeem dat zich aan het loszingen is van de Lebenswelt van haar burgers.
Blauwdruk
Habermas formuleert helaas geen alternatief dat zo concreet is dat het een kant-en-klare blauwdruk oplevert voor de toekomst van de Europese Unie. Duidelijk is dat zijn model veel weg heeft van de huidige EU als supranationale entiteit sui generis: geen eenheidsstaat, dat zeker niet, maar ook geen bondsstaat (federatie) of statenbond (confederatie).
Sterker nog, met het Verdrag van Lissabon uit 2011 zijn volgens Habermas belangrijke stappen gezet in de goede richting. In zijn opvatting is iedere Europeaan tegelijk burger van de Unie, én lid van één van de Europese volken. Belangrijk is dat hij daarbij niet het woord “staten” gebruikt: staten hebben immers geen rechten, burgers wel. Op dezelfde manier maakt hij ook onderscheid tussen staatssoevereiniteit, bron van de door hem verfoeide intergouvernementele besluitvorming, en de volkssoevereiniteit waarover Europese burgers beschikken en die zij hebben verdeeld tussen de nationale staat en de Unie.
Voor transnationale democratie, het ideaal waar Habermas naar streeft zowel voor de Unie als op veel grotere, mondiale schaal, is het noodzakelijk dat Unieburgers en -volkeren (wijzelf en wijzelf), hun wetgevende invloed als gelijke partners kunnen uitoefenen. Hoe precies blijft misschien nog wat mistig, maar mevrouw Merkel en haar collega’s komen in dat plaatje in elk geval niet meer voor.
Herman Beun houdt zich als ambtenaar bij de Tweede Kamer bezig met Europese Zaken. Hij is spreker bij de Van Mierlo Stichting.
Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Klik hier voor meer info en abonnementen.Wie zijn wij
Sinds 27 april 2011 heet het wetenschappelijk bureau van D66 de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Dat is niet zonder reden. Hans van Mierlo (1933-2010) had als mede-oprichter en bekendste voorman grote invloed op het denken en handelen van D66. Hij benadrukte het belang van de analyse en het zorgvuldig redeneren. In zijn lange politieke carrière, die hij afsloot als minister van staat, verzette hij zich tegen schijnduidelijkheid en politieke gewoontewijsheid. Van Mierlo stond om die reden ook altijd sceptisch ten opzichte van ‘ismen’ of termen als ‘links’ en ‘rechts’, die volgens hem lang niet altijd verhelderend werken. Hij hechtte vooral waarde aan intellectuele nieuwsgierigheid, schuwde de paradox niet, en durfde hardop te twijfelen. De Van Mierlo Stichting heeft haar naam verbonden aan die houding en geest en laat zich er bij de verdere ontwikkeling van het sociaal-liberale gedachtegoed door inspireren.
Missie
De Mr. Hans van Mierlo Stichting is het onafhankelijke wetenschappelijk bureau van D66. De Van Mierlo Stichting heeft tot doel om het sociaal-liberale gedachtegoed verder te ontwikkelen en te verspreiden binnen en buiten D66. Dit doet zij door het ontplooien van allerlei soorten activiteiten: het uitvoeren van toegepast onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken, het ideologisch en wetenschappelijk onderbouwen van standpunten van D66, het organiseren van lezingen en symposia, het geven van trainingen en workshops, het publiceren van het tijdschrift Idee etc.
De Stichting Wetenschappelijk Bureau D66 werd opgericht in 1972. Van 2003 tot 2011 opereerde deze onder de naam Kenniscentrum D66. In mei 2011 werd het bureau omgevormd tot de Mr. Hans van Mierlo Stichting, vernoemd naar de in 2010 overleden politicus en D66-oprichter Hans van Mierlo.
In 1972 sloot D66 een akkoord met de Partij van de Arbeid en de PPR dat de geschiedenis inging als Keerpunt ’72. De drie partijen zouden zich vóór de verkiezingen van 1972 gezamenlijk presenteren als een progressief blok. Voor D66 was het een (kleine) doorbraak. Het ontwerp-programma bevatte punten voor democratische vernieuwing.
Door Daniël Boomsma
Dat de PvdA meeging was voor een groot deel te danken aan de overredingskracht van Hans van Mierlo. Joop den Uyl, toen partijleider van de sociaal-democraten, had een zwak voor Van Mierlo’s gedrevenheid. Bovendien voelde hij instinctief ook aan dat D66 het met haar analyse van de ontzuiling en individualisering bij het rechte eind had.
Derde fase
Voor D66 is Keerpunt ’72 de opmaat naar een derde fase in het bestaan van de partij. Op het congres in mei in hetzelfde jaar zei Van Mierlo dat de ”excentrieke positie” van D66 deels werd opgegeven door een akkoord te sluiten, maar dat daarvoor politieke steun werd gewonnen, steun die het (nog) kleine D66 goed kon gebruiken; samen met PPR en de PvdA maakte ‘Keerpunt’ aanspraak op ongeveer dertig procent van de stemmen.
Dan het programma zelf: Keerpunt begint met een constatering: ”De val van het kabinet-Biesheuvel [ARP, KVP,CHU, VVD en DS’70] is meer dan een incident. Het is einde van een periode, gekenmerkt door politieke beslissingen die worden genomen buiten de mensen om […] Het is de ineenstorting van een bestel dat is gebaseerd op het voortduren van de ongelijkheid tussen mensen […] KEERPUNT 72 heeft niet de pretentie een blauwdruk te zijn voor een toekomstige maatschappij.
Toekomst
Het wil slechts wegen aangeven waarlangs de bestaande machtsverhoudingen in onze samenleving kunnen worden doorbroken, een grotere gelijkheid tussen mensen en volkeren kan worden bevorderd en gelijke zeggenschap van allen over hun toekomst binnen bereik kan komen. Het is aan de burgers zelf hoe zij van de nieuwe mogelijkheden gebruik willen maken om hun eigen samenleving in te richten.” Het zijn grote woorden, misschien wel té grote. Maar misschien dat de grote woorden ons nu vreemder aandoen dan de destijds.
Tegelijkertijd herhaalt het programma de pessimistische – maar weerbare – woorden uit het Beleidsprogramma van de Democraten van 1971. Kernwapens, vervuiling, de ”eindigheid van de aarde”; allen worden ze in de openingsalinea’s genoemd. 1972 is ook het jaar dat de Club van Rome haar alarmerende rapport getiteld De Grenzen aan de groei presenteert, een rapport dat D66 als één van de eerste partijen een plekje in het partijprogramma zou geven. De verdere tekst van het programma is een combinatie van socialistische, progressieve, en democratische ambities. De signaturen van de verschillende partijen zijn duidelijk zichtbaar, soms ten koste van de coherentie van het geheel. Maar dat Keerpunt ’72 uitgaat van de crisis van het verouderde democratische bestel, en een pleidooi houdt voor een participatiedemocratie, bleef voor D66 een groot winstpunt.
Lees hier het Programma Keerpunt ’72 – 1972
De Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66 organiseerde op woensdag 27 april in Amsterdam een symposium over de verhouding tussen mens, markt en overheid in sociaal-liberaal perspectief.
Hoogleraar economie en auteur van het document ‘Ordening op orde’ Arjen van Witteloostuijn hield een inleiding op thema om te komen tot een sociaal-liberale invulling van deze verhouding. Emeritus politicoloog en rechtsfilosoof Herman van Gunsteren benadrukte dat iedere toepassing van zo’n begrippenkader een morele inspanning is, door individuele burgers te verrichten.
Jarenlang gold voor D66 ‘de markt waar het kan, de overheid waar het moet’. Maar is dit nog een hanteerbaar adagium? Wat zegt het eigenlijk? Want: dat iets kan, wil niet direct zeggen dat het ook moet. In zijn lezing stelde Van Witteloostuijn dat markt en staat in gezien moeten worden als ordeningsprincipes voor maatschappelijke kwesties, niet zozeer als actoren. Daar komt uit voort dat een keuze voor markt of bureaucratie afhangt van de principes die je voorrang geeft. Wie betwistbaarheid en efficiëntie verkiest, kom je op marktwerking uit. Een bureaucratische ordening kan echter het beste ingezet worden wanneer je veiligheid en rechtvaardigheid voorrang geeft. En per geval verschilt het; mengvormen zijn uiteraard ook mogelijk.
Herman van Gunsteren hield het publiek voor dat het denken en spreken over rechtvaardigheid een vaardigheid is die ieder individu moet oefenen. Zoals een piloot vlieguren moet maken, of een chirurg aan de operatietafel moet staan, moet een burger geregeld onrecht zien en benoemen om het te kunnen herkennen. In een uitleiding verbond Frank van Mil, de wetenschappelijk directeur van de Van Mierlo Stichting beide presentaties aan elkaar. De een bracht een theoretisch kader, de ander een zeer persoonlijke opdracht. Van Mil stelde dat het juist de taak is van leden van een politieke vereniging om deze met elkaar te verbinden.
Het Van Mierlo Symposium vond plaats in de Industrieele Groote Club te Amsterdam, ter ere van de naamswijziging van het Kenniscentrum D66 in de Mr. Hans van Mierlo Stichting. Joris Backer, voorzitter van het bestuur van het wetenschappelijk bureau, leidde de middag in met een terugblik op de geschiedenis van het bureau. Connie Palmen onthulde een borstbeeld van Hans van Mierlo.
De Van Mierlo Stichting heeft als doel om het sociaal- liberale gedachtegoed – dat de grondslag vormt van het politieke handelen van D66 – te blijven ontwikkelen en te interpreteren. In ons boek ‘Ordening op Orde’ kunt u alles nog eens nalezen.
‘Mensen onderling’ was het sleutelbegrip, afgelopen vrijdagmiddag 1 juni, op het Van Mierlo Symposium in Utrecht. Traditioneel zet de Mr. Hans van Mierlo Stichting op deze dag een onderwerp in de etalage waar zij zich gedurende het hele jaar intensief mee bezig houdt. Dit jaar gaat het over de mogelijkheden van het derde ordeningsprincipe ‘mensen onderling’, in verhouding tot markt en staat.
Socioloog en politicoloog Menno Hurenkamp gaf als key-note speaker zijn bevindingen met betrekking tot wat hij concluderend ‘lichte verbindingen’ noemt. Het zijn verbanden, die mensen kortstondig met elkaar aangaan, om een bepaalde kleine of grote maatschappelijke kwestie op kleine of op grote schaal, zelf aan te pakken. Het onderstaande filmpje is gemaakt ter introductie van dit fenomeen. Het geeft drie voorbeelden van zogenoemde ‘bright spots’, lichtende voorbeelden, waar mensen zelf succesvol initiatieven ontplooien.
Menno Hurenkamp wees op de mogelijkheden, maar gaf ook aan waar volgens hem moeilijkheden zitten: bij de onderkant van de samenleving. Initiatieven als het Broodfonds en Resto Van Harte zijn opgezet door professionals en daarom lijkt het concept ‘mensen onderling’ niet voor iedereen geschikt: “Daar waar mensen niet in staat zijn om zelf uiting te geven aan wat zij goed, mooi of slecht vinden, moet de overheid waarborgen stellen”.
Frank van Mil, wetenschappelijk directeur van de Van Mierlo Stichting, schat het groeipotentieel hoger in. Ten eerste benadrukt hij dat dit nieuwe middenveld niet als een vervanging van bestaande instituties of verworvenheden dient.
Sociaalliberalen gaan uit van het individu, maar “erkennen dat ze niet op een eiland leven”. Jonge, oude, hoog- en laagopgeleide mensen zien steeds vaker in dat het soms logge overheidsapparaat bepaalde problemen niet effectief kan aanpakken. Zij willen zelf initiatief nemen. Professionele organisaties zijn soms een voorwaarde, om andere mensen in staat te stellen om ook een steentje bij te dragen. Veel mensen hebben ‘een zetje’ nodig, zoals een deelnemer van ‘Calorie Energie’ in het filmpje aangeeft. “Ik wil de mensen graag een bril geven, om de nieuwe initiatieven te zien, en om er mee te gaan werken”, aldus Frank van Mil.
SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan sprak over de moeizame relatie van D66 met het middenveld en de vakbeweging. Hij noemde het zelfs een “historische fout”, om vanuit D66 weinig aandacht te besteden aan de vakbonden en het traditionele middenveld. Met tal van (historische) voorbeelden toonde hij het vitale belang van de ‘civil society’ aan en hij voegde er aan toe: “Ik hoop dat dit symposium een aanzet kan zijn voor een nieuwe samenwerking met het middenveld”.
Er waren veel D66-raadsleden en wethouders aanwezig, die zich afvroegen hoe de ‘bright spots’, de nieuwe burgerinitiatieven, gestimuleerd kunnen worden. Deze vraag is nog niet helemaal beantwoord. Bovenal lijkt het belangrijk om de initiatieven ruimte en mogelijkheden te bieden met regelgeving. De Van Mierlo Stichting blijft hierover in gesprek met leden en bestuurders en nodigt mensen uit om mee te denken.
Een theoretisch raamwerk voor het ordeningsprincipe ‘mensen onderling’ wordt beschreven in het visiedocument ‘Ordening op Orde’.
‘How European are you?’ Met deze vraag werden bezoekers van het 3e Van Mierlo Symposium, afgelopen vrijdagmiddag 17 mei in Utrecht, geprikkeld om na te denken over het thema Europa en identiteit.
Al jaren pleit D66 consequent voor tal van hervormingen – van oude dag voorziening, woningmarkt en arbeidsmarkt, tot bestuurlijke herindeling en verruiming van persoonlijke vrijheden. Dit pleidooi komt direct voort uit de sociaal-liberale overtuigingen van de partij. Hervormen doe je met een reden, vanuit idealen over een rechtvaardige samenleving.