Ongehoorzame burgers

Lees hier het pdf van dit artikel. Door Pieter Derks Wat is het toch jammer dat de Nederlandse burger zijn gedrag niet een beetje aanpast aan het beleid. Het zou het leven in Den Haag zoveel makkelijker maken als de kiezers een beetje mee zouden werken! Neem nou die recessie. Hoe vaak Rutte, Samsom en Dijsselbloem ons ook oproepen meer geld uit te geven, we blijven maar halsstarrig met onze dikke bipsen op onze spaarrekeningen zitten. Begrijpelijk, maar als we daarmee doorgaan zou het zomaar kunnen dat de regering beleid moet gaan maken! Iets dat dit kabinet tot nu toe handig heeft weten te voorkomen, maar waar het op deze manier uiteindelijk toch niet onderuit zal komen. Of de huizenmarkt. Ook zoiets. Het is volstrekt duidelijk welk gedrag de burger zou moeten vertonen: een huis kopen, de rente aftrekken, loonsverhoging krijgen, meer lenen, een duurder huis kopen, en dat liefst elk jaar zodat de prijzen blijven stijgen en de zeepbel alsmaar groter wordt. Maar blijkbaar is dat te veel gevraagd. Al jaren weigert de huizenbezitter zijn verantwoordelijkheid te nemen. Den Haag doet zijn best om hervormingen koste wat het kost vooruit te schuiven – maar als we zo doorgaan is een realistische huizenmarkt – o, horror! – en afschaffing van de hypotheekrenteaftrek – een Ramp! – bijna onontkoombaar. Je ziet het op alle terreinen gebeuren. Asielzoekers die niet naar Angola willen en daarmee een minister dwingen over humaan beleid na te denken, zorgmedewerkers die niet voor een hongerloontje willen werken en het kabinet daarmee op kosten jagen, en ouderen die niet op tijd doodgaan en de pensioenfondsen zwaar in de problemen brengen. En dan hebben we het nog niet eens over de dieren, die sinds Marianne Thieme ook uitblinken in burgerlijke ongehoorzaamheid; wolven die opduiken waar ze niet horen, bultruggen die stervensbegeleiding nodig hebben, en bijen die massaal het loodje leggen zonder duidelijk te maken waarom. Als dat eigenwijze volk nou maar een beetje wilde luisteren. Het is duidelijk wat de regering te doen staat: heropvoeden die hap! Alle verloven bij SIRE intrekken, en dan de burger duidelijk maken dat we alleen vooruitkomen als hij bereid is zijn gedrag een beetje aan te passen. Want laten we eerlijk zijn: als we gewoon allemaal meer geld uitgeven, een jongere in dienst nemen, een bijenkast in de achtertuin zetten, minder autorijden, meer groente eten, korter douchen, afzien van pensioen, zonnepanelen op het dak leggen, de bouwsector meer opdrachten geven en een asielzoeker en twee bejaarden in huis nemen zijn we in principe van een heleboel ellende verlost. Zo moeilijk is het allemaal niet. Die arme politici. Wij manipuleren met ons gedrag de economie, het milieu en de gezondheidszorg, en zij kunnen niets anders doen dan angstig toekijken. Herders van een onbeheersbare kudde. Hoeveel ministers hadden niet als briljante leiders de geschiedenis in kunnen gaan, als wij maar gewoon precies hadden gedaan wat zij bedacht hadden? Precies. Laten we als burgers nu eindelijk eens onze verantwoordelijkheid nemen! Vraag je niet langer af wat de politiek kan doen voor jou; vraag je af wat jíj kan doen voor de politiek.   Pieter Derks is stand-up comedian en gastcolumnist voor Idee. www.pieterderks.nl   Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Klik hier voor meer info en abonnementen. – – Dit artikel verscheen in idee nr. 4 2013: Duwtjes in de goede richting, en is te vinden bij het onderwerp participatie.