Europese Raadsels

Weet jullie afdeling al hoe D66 tijdens de Europese Verkiezingen ook de kiezers uit wijken waar de opkomst laag is naar de stembus kan krijgen? In deze wijken weten veel bewoners niet zo goed hoe Europese politiek eigenlijk werkt. De Mr. Van Mierlo Stichting heeft hiervoor een ‘serious game’ ontwikkeld: Europese Raadsels. Europese Raadsels is een gezelschapsspel waarbij de deelnemers met een begeleider op speelse wijze ontdekken hoe Europese politiek werkt. Elke speler krijgt een rol toegewezen, met zijn of haar eigen doel. De Eurocommissaris wil in het spel bijvoorbeeld één sticker voor alle milieuzones in heel Europa, terwijl een Europarlementariër het belangrijk vindt dat zoveel mogelijk inwoners tevreden zijn. Samen lossen de spelers problemen op: komt er één sticker voor alle milieuzones van alle gemeenten in de Europese Unie? Waar worden vluchtelingen opgevangen? En moet er een uploadfilter komen? Wat kan je ermee doen? 'Europese Raadsels' is perfect om te gebruiken tijdens de campagne voor de Europese verkiezingen. Je kan dit spelen in bijvoorbeeld buurthuizen, bij een sportvereniging, met nieuwe leden of tijdens een d-café. Wat natuurlijk ook kan is om de set van dozen samen met de EU-vlag (zie onder) aan te bieden aan maatschappijleraren van middelbare scholen om met leerlingen dit spel te gaan spelen! Hoe kom ik eraan? De uitbreidingsset ‘Europese Raadsels’ inclusief de originele ‘Gemeenteraadsels’ zijn nu te bestellen. Hiermee kan je dus niet alleen het nieuwe Europese Raadsels spelen, maar ook nog de oude Gemeenteraadsels. Er zijn drie varianten mogelijk: - Twee spelborden geschikt voor zowel ‘Europese Raadsels’ als ‘Gemeenteraadsels’ voor €19,95* Vier spelborden geschikt voor zowel ‘Europese Raadsels’ als ‘Gemeenteraadsels’ voor €29,95* De losse Europese Raadsels kaarten welke kunnen worden gebruikt met de 'Gemeenteraadsels' dozen die je al hebt voor €9,95* Bij een bestelling van twee of vier dozen krijg je nu tijdelijk ook gratis een EU-vlag van hoge kwaliteit! Congresactie: geen verzendkosten! * Let op: Als je het spel bestelt kun je aangeven of je de dozen wil laten verzenden of kiezen voor 'afhalen'. Bij verzenden betaal je nog wel de verzendkosten. Je kunt er ook voor kiezen het spel op het komende congres C109 op 10 maart in Zaandam mee te nemen. Dan betaal je geen verzendkosten! Kies in dat geval voor 'afhalen' en zet in het commentaar veld dat je het spel wilt ophalen op het congres. Je krijgt dan meer informatie over waar je dat precies op het congres kan doen. Wat krijg je? In elke doos zit het volgende: - Scenario’s-, rollen- en interventiekaarten voor ‘Europese Raadsels’ - Scenario’s-, rollen- en interventiekaarten voor ‘Gemeenteraadsels’ - A4 poster en flyer ter promotie - Communicatiekit + handleiding voor zowel ‘Europese Raadsels’ als ‘Gemeenteraadsels’ (digitaal) Als je kiest voor de losse kaarten krijg je alleen de scenario-, rollen- en interventiekaarten met bijbehorende digitale communicatiekit en handleiding. Vragen? Wil je weten hoe je dit spel kan spelen? Kijk dan op deze pagina voor de handleiding. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de Mr. Hans van Mierlo Stichting via [email protected]. ‘Gemeenteraadsels’ en ‘Europese Raadsels’ is ontwikkeld door D66, de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66 en WeGovernment.