Meer visie om meer wonen, onze zorg

We zouden graag meer bouwen. Meer voor onze jongeren, omdat zij al jaren het kind van de rekening zijn. Meer voor iedereen die al veel te lang op de wachtlijst staan. De nieuwe huizen die we gaan bouwen moeten betaalbaar zijn en blijven.

Jongeren en starters

En dus moet het mogelijk zijn dat -als je niet in Maastricht of Groningen studeert, maar gewoon in Amersfoort, Ede of Utrecht- je ook zelfstandig in je eigen dorp kunt wonen; alleen of samen. Jongeren en starters vragen overzichtelijke woonruimte, minder parkeerruimte en gaan verstandiger om met hun “footprint”.  We kunnen dus sneller en meer jongeren/starters huisvesting bieden dan ouderen. Soms wel factor 2 ½ tot 3 ten opzichte van ouderen (extra slaap-/werkkamer, grotere woonkamer, parkeerruimte e.d.).

Vitale dorpen

D66 vindt het belangrijk dat we ook verhoudingsgewijs ons steentje bijdrage aan de volkshuisvesting. We moeten eigenlijk veel meer moeten bouwen dan in de woonzorgvisie is voorgesteld. De gemeente zet in op “vitale dorpen”. Dat wil zeggen handhaving van onderwijs- en gezondheidsvoorzieningen. Met de voorgestelde aantallen is dat zeker onvoldoende voor Maarsbergen en Overberg. Maar het gaat ons niet op het bewaren wat we hebben, want daarmee keer je het tij niet. Voor een bruisende gemeenschap en een levendig verenigingsleven is meer nodig dan dat. Het alternatieve scenario gaat uit van 1.340 extra woningen. En dan nog steeds dragen we landelijk gezien nog steeds geen eerlijk aandeel om de woningcrisis succesvol te bestrijden. Daarop zetten we in. En het liefst op meer omdat het kan. Dan bouwen we iets meer huizen. Waar het kan sneller, flexibeler, ietsje hoger en zelfs duurzamer. Dat het kan bewijzen de gemeenten in de buurt, zoals Wijk bij Duurstede en Bunnik.

Bedrijfswoningen

We zouden graag zien dat er een coalitie wordt gevormd van werkgevers die gemotiveerde medewerkers binden en een echte bedrijfswoning beschikbaar stellen. Dan helpen de grotere werkgevers mee. Eerst alvast flexibel of de terreinen van instellingen, scholen en bedrijven. Het zou een mooie samenwerking kunnen zijn tussen werkgevers, woningcorporatie en gemeente. Dat waarderen ook jonge medewerkers die zo opeens wel een fatsoenlijk en duurzaam dak boven hun hoofd krijgen.

Levendige dorpen

Daarom willen we meer bereiken dan slechts vitale dorpen, namelijk levendige dorpen! Wij weten dat er meer ouderen komen en dat deze ouderen ook steeds ouder worden (dubbele vergrijzing) en dat we geen oplossing hebben voor jongeren die hier willen (blijven) wonen (de ontgroening) . Wij zetten daarentegen dus in op minder vergrijzing en meer verjonging. Zo blijft de gemeenschap levendig. Er mag best meer reuring komen, anders verworden tot een reservaat voor ouderen die de schaapjes op het droge hebben. Die hoeven we niet extra te helpen; jongeren en starters -ook met een middeninkomen- wel.