MBO en de Kansrijke Stad

Beeld: D66 Utrecht

Op 22 februari was D66 te gast bij ROC Midden Nederland om in gesprek te gaan over het MBO in Utrecht, de mogelijkheden en beperkingen in het onderwijs en de aansluiting met het bedrijfsleven.

Het gesprek

Verschuure ging in gesprek met Bas van de Brand, directeur van het sportcollege van het ROC, over innovatief opleiden voor nieuwe vragen vanuit het werkveld en met Charlotte Verhagen van MBO Utrecht, die vertelde over haar ervaringen met het opleiden van verpleegkundigen en verzorgenden en de samenwerking tussen opleiding en zorg.

Ook was er een mooi gesprek met Hans Veenemans, directeur van Ecoplant, als werkgever betrokken bij het enthousiasmeren van MBO studenten voor werk in de techniek. Hij sprak met Tony Korf, student middenkaderfunctionaris infra over de kansen die hij heeft gekregen in stages en om deel te nemen aan challenges en hoe hem dat motiveert om een baan te zoeken in de civiele techniek. Ook vertelde Tino van Rossum van de landelijke D66 werkgroep MBO in dit gesprek over het vijfpuntenplan MBO dat is opgesteld om het MBO nog verder te verbeteren.

Opleiden van vakmensen

In het gesprek kwam naar voren dat het MBO een grote bijdrage levert aan het opleiden van vakmensen en dat ook zo goed mogelijk probeert te doen voor een veranderende opleidings- en arbeidsmarktvraag. Dat vraagt soms nog om veel creativiteit, omdat de regelgeving niet altijd meewerkt en de werkdruk hoog is. Het MBO verdient nog wel wat meer ruimte en vertrouwen om zelf, samen met het werkveld, passende oplossingen te maken voor nieuwe opleidingsvraagstukken, zoals enkele mooie voorbeelden duidelijk maakten.

Onze plannen voor het MBO

We zijn er trots op dat we sinds 2018 voor het eerst een MBO wethouder in Utrecht hebben en hebben ook voor de komende vier jaar mooie plannen gemaakt in ons verkiezingsprogramma. Daarover lees je hier meer.

Ook gaan we graag verder in gesprek over hoe het MBO en de rest van het onderwijs nog beter kan worden tijdens het D66 Onderwijssymposium op 9 april, bij MBO Utrecht.

We bedanken namens de werkgroep onderwijs en het bestuur alle deelnemers en gasten voor het goede gesprek en het ROC Midden Nederland voor de goede organisatie en gastvrijheid.