Utrecht krijgt genderneutrale toiletten

Op initiatief van D66 gaat de gemeente Utrecht alle toiletten op het Utrechtse stadhuis “genderneutraal” maken. Dat betekent dat er geen specifieke mannen- en vrouwentoiletten meer zijn.

Genderneutraal

Ongeveer 1 tot 4 procent van de bevolking voelt zich niet eenduidig man of vrouw. Zij worden er bij elk wc-bezoek mee geconfronteerd dat zij niet in één van de standaard hokjes passen. ‘Voor de meeste mensen lijkt dit niet zo’n probleem, maar voor een kleine groep is het wel degelijk een issue.’ aldus D66 fractievoorzitter Klaas Verschuure. ‘Utrecht is een open, tolerante en toegankelijke stad. Als we deze groep mensen kunnen helpen door de bordjes bij de wc’s aan te passen, vind ik dat je dat moet doen.’

Uitbreiding

Na een paar maanden worden de ervaringen geëvalueerd en besproken. Als de ervaringen goed zijn, worden de genderneutrale toiletten in overleg uitgebreid naar het Stadskantoor en andere gemeentelijke panden. D66-raadslid Anne-Marijke Podt: ‘Het maakt niet uit in welk hokje je past. Genderneutrale toiletten op het Stadhuis zijn een mooie eerste stap. En laten we het ook vooral niet groter maken dan het is; het gaat om het aanpassen van een paar bordjes. Maar voor een klein groepje mensen is dit een heel belangrijk signaal.’

De motie van D66 werd breed gesteund in de Utrechtse gemeenteraad en ruimhartig overgenomen door wethouder Jansen (SP) van het college.