Terrassen voor iedereen, door de stad heen

Elke Utrechter moet van de stad kunnen genieten, de openbare ruimte is van iedereen Maar voor Utrechters met een kleine beurs is het bezoek aan een horecaterras erg kostbaar. Ook voor hen moet er plek zijn, daarom vraagt D66 raadslid Nadia Stylianou de gemeente Utrecht een pilot te starten met openbare terrassen verspreid over verschillende stadscentra en parken.

Zonder zorgen over geld

Wanneer het zonnetje begint te schijnen stromen de terrassen in Utrecht direct vol. Onder het genot van een verkoelend drankje van het stadse leven genieten, is een van de favoriete bezigheden van veel Utrechters. Helaas is dit niet voor iedereen mogelijk. Voor huishoudens met een kleine portemonnee is het tijdens een stadsbezoek vaak te duur om een drankje op het terras te bestellen. Stylianou: “Mede door stijgende prijzen, kost een glaasje fris al snel meer dan 3 euro. Dat is voor mensen die niet zo veel te besteden hebben veel geld. Daarom zetten wij ons in voor openbare terrassen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en ontspannen. Zonder zorgen over geld.”

Pilot

Dit soort openbare terrassen zijn er al in Zurich, Parijs en New York, maar ook dichterbij huis in Den Bosch en Groningen. En ze zijn een succes! Bewoners lezen een krantje, maken een praatje met elkaar, eten hun lunch, rusten even uit en genieten van de omgeving. Ook worden de plekken gebruikt voor vergaderingen, voorleessessies en onderwijs in de open lucht.

Ook in Utrecht zouden wij dergelijke plekken moeten hebben. D66 Utrecht wil graag een pilot starten op meerdere plekken in de verschillende stadscentra of parken kunnen gaan starten, bijvoorbeeld park Transwijk. Wij hebben wethouder Schilderman (D66) tijdens het debat over de Voorjaarsnota gevraagd of dit mogelijk was en zij gaf aan dat ze in het voorjaar komt met opties over hoe we een pilot kunnen starten.

Plek voor iedereen

D66 pleit al langer voor uitbreiding van terrassen, vooral bij horecagelegenheden in de (woon)buurten waar daar grote behoefte aan is. Natuurlijk alleen op plekken waar dat niet veel overlast oplevert voor omwonenden. De tijdelijke uitbreiding van terrassen in de coronacrisis maakte duidelijk dat dit op veel plekken verantwoord en mogelijk is en D66 blijft hierop inzetten. Daarbij wordt nu ook aangedrongen op het bieden van ruimte voor niet-commerciële terrasjes in parken en op pleinen.