Mobiliteit
Veel Overvechters gebruiken de auto om zich door de wijk en stad te verplaatsen. De uitvalswegen rondom Overvecht zijn nu al overbelast tijdens de spits, maar met de komst van duizenden nieuwe woningen en inwoners wordt dat onhoudbaar. Daarom wil de gemeente het openbaar vervoer verbeteren door onder andere een snelle buslijn aan te leggen door de wijk. Verder worden de wegen veiliger gemaakt en krijgt de fiets een veel belangrijkere rol in de wijk.
Tegelijkertijd maken veel bewoners zich zorgen over de mobiliteitsplannen. Met name over verschillende afsluitingen voor autoverkeer (“knips”), die in eerdere versies van het plan hebben gestaan, minder parkeerplekken en extra drukte op de uitvalswegen. D66 steunt de plannen om fietsen en OV aantrekkelijker te maken in Overvecht. Dat is cruciaal voor een bereikbare wijk. Veel knips zijn inmiddels geschrapt, maar de knip bij de Mr. Tripkade staat nog in de plannen. D66 komt met een voorstel om extra onderzoek te doen naar de gevolgen en het nut van deze knip.
Verder maakt D66 zich samen met de Overvechters zorgen over de toenemende verkeersdrukte op verschillende uitvalswegen zoals de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Als de gemeente hier niks aan doet, lopen de files verder op en verslechtert de leefbaarheid van de wijk. D66 vindt dat de gemeente moet zorgen voor een verkeerssysteem dat de groei van Overvecht aankan, en dit ook terug moet komen in de uitwerking van de plannen.