Nu vaart erachter!


Vandaag was de presentatie van de commissie Sorgdrager. Deze commissie heeft onderzoek gedaan naar sekswerk in Utrecht om aanbevelingen te doen over toekomst van sekswerk.

Veilige en fijne werkplekken

“Nu vaart erachter!” Dat waren de slot woorden van de commissie Sorgdrager na hun presentatie. Een conclusie waar D66 zich volledig bij kan aansluiten. Raadslid Dirk-Jan van Vliet: “We moeten haast maken met het uitvoeren van de aanbevelingen. Tien jaar geleden is het oude zandpad gesloten en helaas zijn plannen voor een nieuw zandpad gestrand. Sekswerkers hebben mede daardoor al lang genoeg in de kou moeten staan. Het wordt tijd dat we hen veilige en fijne werkplekken bieden.”

Proeftuinen

Om dit te kunnen doen roep commissie Sorgdrager de Utrechtse gemeenteraad op om met zogenaamde proeftuinen te beginnen. Dat zijn kleinschalige locaties waar sekswerkers op verschillende manieren aan de slag kunnen. Hierbij is alles bespreekbaar, van ramen tot thuiswerken, en van straatsekswerk (tippelzones) tot privéhuizen. Het uitgangspunt hierbij is dat de veiligheid van sekswerkers voorop staat.

Minder regels

Dat betekent onder andere dat sekswerk minder gereguleerd moet worden. Sinds de legalisering van sekswerk begin deze eeuw zijn er steeds meer regels bijgekomen. De hoeveelheid regels zorgt voor meer illegaliteit en dus voor meer onveiligheid. Van Vliet: “Het is daarom belangrijk dat we sekswerk willen decriminaliseren. Dat betekent grofweg: minder regels voor sekswerkers.”

Aanbevelingen van de commissie:

  • Modernisering van het seksbeleid;
  • Onderzoek wat werkt in proeftuinen;
  • Vereenvoudig de regelgeving voor privéhuizen en seksclubs;
  • Onderzoek de mogelijkheid voor een vorm van kleinschalig straatwerk;
  • Realiseer kleinschalig locatiegebonden sekswerk;
  • Laat de beleidswijzigingen en proeftuinen lerend evalueren.

De inzet van D66 Utrecht voor de komende periode is om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het realiseren van enkele proeftuinen. We gaan daarom opzoek naar een meerderheid in de gemeenteraad zodat daadwerkelijk vaart kunnen maken.