De eerste stap naar een nieuwe stadswijk.

De eerste contouren van de nieuwe Utrechtse stadswijk Rijnenburg zijn geschetst. Wethouder Eelco Eerenberg deelde in een zogenoemde ‘programmatische verkenning’ de eerste ideeën en beelden voor de laatste grote stadsuitbreiding. Fractievoorzitter Maarten Koning: “D66 is blij met deze eerste schetsen voor Rijnenburg. Er gaan 25.000 huizen komen en die zijn hard nodig!”

Broodnodig

Er is een groot tekort aan alle soorten woningen. Jongeren en studenten blijven noodgedwongen bij hun ouders wonen, de wachtlijst voor een sociale huurwoning is in Utrecht opgelopen tot 12 jaar. De druk op de woningmarkt in Utrecht is op dit moment een van de grootste van Nederland waardoor het vinden van een betaalbaar huis voor velen onmogelijk is. Koning: “Het bouwen van veel huizen is de oplossing voor meerdere problemen die de samenleving ervaart. Mensen kunnen niet uitstromen uit maatschappelijke opvang of GGZ-instellingen. Jongeren belanden na hun jonge leven in jeugdzorg steeds vaker op straat. Statushouders kunnen niet doorstromen vanuit Azc’s waardoor de asielketen in Nederland is vastgelopen.” Er wordt in de stad Utrecht heel veel gebouwd maar ook op termijn moeten er voldoende bouwlocaties zijn. De laatste grote polder van de gemeente Utrecht is daarvoor de aangewezen locatie.

Het noorden

De bouw van het nieuwe Utrechtse stadsdeel zal vanaf 2035 starten. In Rijnenburg worden dan tot 25.000 woningen gebouwd in het midden en het zuiden van de polder. Het noorden van de polder is vanwege de drassige grond en waterwerken minder geschikt voor woningbouw, maar daar wordt nu al gestart met de gebiedsontwikkeling. Het gebied wordt voorzien van wind- en zonneparken, sport, recreatie en natuur. “Er komt veel groen en volop mogelijkheden voor recreatie. Daarnaast komt er ruimte voor zwem- en roeiwater, is er plek voor evenementen en wordt er duurzame energie opgewekt.”

Voorzieningen dichtbij

Het nieuwe stadsdeel Rijnenburg wordt een volwaardig deel van de Utrechtse stadsmetropool waar de voorzieningen dichtbij zijn, zoals past bij het idee van de ‘Tien Minuten Stad’. Supermarkten, cafés, restaurants, een gezondheidscentrum, kinderdagopvanglocaties en verschillende scholen: bewoners van Rijnenburg vinden in hun wijk binnen tien minuten fietsen alles wat ze dagelijks nodig zullen hebben

Om Rijnenburg te realiseren is een aanzienlijke investering nodig in openbaar vervoersverbindingen en andere infrastructuur. Het nieuwe stadsdeel ligt namelijk tegen de snelwegen A2 en A12 aan. Deze snelwegen zijn al erg druk en verwacht wordt dat deze in de komende jaren hun maximale capaciteit zullen bereiken. Hierbij is de ontwikkeling van Rijnenburg niet meegerekend. Daarom zal de wijk vooral steunen op hoogwaardig openbaar vervoer, waaronder de Merwedelijn: een snelle verbinding met Utrecht CS. Er wordt ook ingezet op snelle fietsroutes, verbindingen onder en over snelwegen, deelvervoer en mobiliteitshubs.

Utrecht is de snelst groeiende stad van het land en dat komt met name doordat de komende jaren in het zuiden van de stad grote stadswijken ontwikkeld zullen worden. Tot en met 2030 wordt er in Groot Merwede, het gebied tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein, ruim 25.000 woningen gebouwd. Na 2030 worden er mogelijk nog eens 15.000 tot 27.000 huizen gebouwd in o.a. Westraven en Galecopperzoom. De Merwedelijn zal ook deze nieuwe wijken verbinden met Utrecht Centraal. Koning: “Al deze mensen moeten zich ook goed kunnen verplaatsen. Met de snelwegen die steeds verder dichtslibben is openbaar vervoer de enige juiste oplossing. De Merwedelijn is essentieel voor de bereikbaarheid van Rijnenburg, maar ook voor de rest van de stad.”

Over de ontwikkeling van Rijnenburg wordt al lang gesproken, maar pas sinds D66 in het Coalitieakkoord van 2022 met andere partijen afspraken wist te maken over de gebiedsontwikkeling, zit er schot in de zaak. Het Utrechtse college heeft aangekondigd dat in 2025 een uitwerking van het plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. In de tussentijd wordt er door tal van grondeigenaren, ontwikkelaars en ambtenaren verder gewerkt aan de plannen. Er moet uitzicht komen op grote hoeveelheden geld van het Rijk en Provincie om met name de investeringen in openbaar vervoer (Merwedelijn) en wegen te ondersteunen.

Beeld: Gemeente Utrecht