De stadswijk die Rijnenburg kan worden

Er wordt veel gesproken over Rijnenburg. Is de polder aan de rand van Utrecht het antwoord op de wooncrisis en de groei van de stad? Wat D66 betreft is het antwoord op termijn ‘ja’. Tot die tijd moeten er veel stappen worden gezet. Fractievoorzitter Jony Ferket: “Fiets maar eens naar Rijnenburg, wat je ziet is vooral enorm veel gras. Voor een volwaardige stadswijk is nog veel nodig: fietspaden en openbaar vervoer, voorzieningen zoals sport en cultuur. Werk, niet te vergeten. Dankzij D66 gaan we onderzoeken wat voor stadswijk Rijnenburg kan worden en wat we daarvoor moeten doen. Wij houden de deur voor bouwen in Rijnenburg definitief open.”

Snel betaalbare woningen bouwen

Het onderzoek dat D66 samen met haar coalitiepartners voorstelt, is een ontwerpstudie. Begin 2022 ontvangt de gemeenteraad via een aantal scenario’s hoe de polder Rijnenburg kan ontwikkelen tot een kwalitatief hoogstaande stadswijk. Daarbij wordt gekeken naar goede verbindingen voor fiets en OV en voorzieningen, inclusief een roeibaan. Ook wordt rekening gehouden met het energielandschap, dat komt in het noorden van de polder. Jony Ferket: “Wij willen snel betaalbare woningen realiseren in Utrecht met daarbij goede voorzieningen. Dat bereiken we nu eerst door te bouwen bij knooppunten zoals bij Utrecht Science Park en Lunetten-Koningsweg. Op termijn is wat D66 betreft Rijnenburg een mogelijkheid.”

Verantwoordelijkheid

D66 heeft er al eerder op gewezen dat een bewoonbaar Rijnenburg een grote investering van het Rijk verlangt. Wij hebben als coalitie een compromis gesloten rondom Rijnenburg om zo tot een effectieve lobby te komen. Jony Ferket: “Dat is wat ik noem verantwoordelijkheid nemen. We denken binnen de coalitie anders over de polder, maar D66 heeft ervoor geknokt om er samen uit te komen en ons helder uit te spreken over de aanpak. Nu is het tijd om ons verhaal te gaan verkondigen in Den Haag.”

Los van alle plannen op de korte en lange termijn, bouwt Utrecht hard door. Vorig jaar zijn 3.105 woningen gebouwd en dit jaar wordt ongeveer hetzelfde aantal behaald. Bovendien gaf Utrecht vorig jaar de meeste nieuwbouwvergunningen af en is daarmee bouwkampioen van Nederland.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.