Bewoonbaar Rijnenburg vereist grote investering uit Den Haag

D66 ziet in de polder Rijnenburg een van dé grote kansen om meer woningen te bouwen in Utrecht. Het tekort aan woningen in Utrecht is al groot en dreigt groter te worden. Over Rijnenburg wordt echter gesproken alsof het gratis is en snel kan: dat is onmogelijk. De natte polder in het zuidoosten heeft grote investeringen nodig om onderdeel van Utrecht te worden, en dat kan niet zonder grote investeringen van het Rijk. Daarom roept raadslid Susanne Schilderman het Utrechtse college op dit bericht luid en duidelijk over te brengen in Den Haag.

Investering in mobiliteit

D66 wil dat een woning in Utrecht voor iedereen toegankelijk is. Dit vraagt om meer bouwen. Daar wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld in de Merwedekanaalzone, bij Utrecht centraal en later ook in de buurt van de A12. Maar juist voor een locatie zo afgelegen als Rijnenburg vereist het bouwen van woningen goede verbindingen voor openbaar vervoer, fiets en auto. In Rijnenburg zijn nu kleine weggetjes voor een handjevol boerderijen, maar die wegen kunnen geen 20.000 huishoudens aan. Schilderman: “Bij de aanleg van Leidsche Rijn hebben we te lang gewacht met goede OV-verbindingen binnen de wijk. Maar waar daar al een spoor lag, ligt er in Rijnenburg nog helemaal niets.” De gemeente kan deze kosten niet alleen dragen en het zal enige tijd kosten het gebied bereikbaar te maken. Schilderman: “Als de Tweede Kamer Rijnenburg als woningbouwlocatie ziet, dan moeten ze ook met geld over de brug komen om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen”.

Energie én bouwen in Rijnenburg

Op dit moment onderzoekt wethouder Klaas Verschuure waar in Utrecht woningbouw gerealiseerd kan worden om tot en met 2040 een huis voor iedere (potentiële) Utrechter te hebben. Schilderman: “Omdat er zo veel mensen een huis zoeken in Utrecht is Rijnenburg bijna onontkoombaar als bouwlocatie. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat er ruimte hiervoor blijft in het plan voor een energielandschap. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en een bereikbaar huis voor iedereen. Wij roepen de Tweede Kamer op ook hun verantwoordelijkheid te voelen.”