D66 Utrecht: “Help Utrechters door de
gascrisis.”

D66 Utrecht lanceert vandaag het actieplan “Help Utrechters door de gascrisis”. Met dit actieplan vraagt D66 aandacht voor de gascrisis waarin Utrechters op dit moment zitten. D66 Utrecht wil zo snel mogelijk een crisisaanpak hiervoor in onze stad. Lijsttrekker Maarten Koning: “We slaan drie vliegen in één klap. We pakken de steeds urgenter wordende klimaatcrisis aan, we helpen Utrechters aan een lagere energierekening én we zorgen dat er minder geld gaat naar de oorlogskas van Poetin.”

Energiecrisisteam

D66 wil dat een speciaal energiecrisisteam bij de gemeente bewoners en bedrijven helpt om hun woningen en panden nog veel sneller te verduurzamen en daarmee energie te besparen of zelfs op te wekken als dat kan. Utrechters die het hardst worden getroffen door de gascrisis moeten daarbij als eerst geholpen worden. Ook moet er direct aan de slag gegaan worden met het eigen
gemeentelijke vastgoed, waar nu nog Gazprom-gas door de leidingen stroomt. Koning: “Met energievoorziening uit je eigen buurt en stad ben je niet afhankelijk van dit soort agressors. Daarom wil D66 Utrecht dat er op korte termijn een energiecrisisteam operationeel is om snel veel energie te besparen en te zorgen dat de realisatie van Utrechtse zonnevelden en windparken echt van de grond komt.”

Nu actie

Het energiecrisisteam gaat direct aan de slag en werkt actief samen met woningcorporaties, bedrijven en (bewoners)initiatieven. Want alleen samen zijn we sterker en ook sneller deze crisis de baas. Koning: “De gemeente Utrecht barst van de duurzame ambities. We moeten nu klimaatleiderschap tonen en de ambities omzetten naar actie.”

Vanavond presenteert Maarten Koning namens D66 Utrecht het actieplan tijdens het verkiezingsdebat van de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) in Kanaal30.