In het plan zitten nog twee bruggen over het Merwedekanaal. Watersporters en omwonden maken zich hier veel zorgen over. Zij vrezen voor extra drukte in hun straten en nog meer obstakels in het krappe water. Ook hierover is een voorstel door Koning ingediend, waarmee de doorvaarbaarheid voor roeiers daadwerkelijk wordt gegarandeerd in het stedenbouwkundig plan. Door hierin de harde eis op te nemen dat de bruggen pijlerloos worden uitgevoerd, en een minimale doorvaarhoogte krijgen.
De bruggen in de deelgebieden 4 en 6 zijn geschrapt. De voorstellen daarvoor werden met steun van D66 ingediend en aangenomen. Dat is allereerst de brug die was voorgesteld bij het Heycopplantsoen. Het geld wat daarvoor gereserveerd was zal ingezet worden voor verbeteringen van de mobiliteit in het gebied bij de Veilinghaven en de Balijelaan. Verder worden ook de bruggen in de deelgebieden 6 niet gebouwd. Hiervoor was ook nog geen geld gereserveerd. Voor de brug die naar de Jutphasepunt zou leiden, geldt dat daar in de toekomst mogelijk alsnog een plan voor komt, maar alleen wanneer de noodzaak daarvoor groot wordt.
Koning: “We zijn ontzettend tevreden met deze uitkomst. Het plan krijgt brede steun, niet alleen van coalitiepartijen maar ook van Student & Starter en de VVD. Wij kiezen vol overtuiging voor deze nieuwe buurt, met heel veel betaalbare huizen, en daarvoor zijn bruggen nodig. Ze zijn nodig om de extra voetgangers en fietsers te spreiden door het gebied, zodat het niet op enkele punten te druk wordt.
Klik hier voor de interactieve kaart.