Investeer miljoenen in verduurzaming woningen

De gemeente Utrecht wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Om dit doel te bereiken ligt er een grote uitdaging in het verduurzamen van bestaande bouw. D66-raadslid Matthijs Sienot: ‘Woningeigenaren willen graag hun huis verduurzamen, maar het is voor hen niet altijd duidelijk hoe, en belangrijker nog, ze kunnen het ook lang niet altijd betalen.’

Woningabonnement

Op dit moment is er nog € 2,5 miljoen uit de duurzaamheidspot van de gemeente niet geïnvesteerd. D66 wil dat dit geld gebruikt wordt om de grootste uitdaging voor een klimaatneutraal Utrecht op te lossen: het verduurzamen van bestaande woningen. De partij wil dat het college zich laat inspireren door Overijssel, waar een woningabonnement bestaat voor isolatie, zonnepanelen en energiezuinige apparatuur. De gemeente helpt als het aan D66 ligt bij de aanschaf van deze maatregelen. Deze wordt door gebruikers via de besparing op de energierekening weer terugbetaald. Zo kunnen Utrechters direct comfortabeler en energiezuiniger wonen, zonder dat dit een enorme investering vereist.Sienot: ‘Je kunt de afbetaling vergelijken met die van een mobiele telefoon. De meeste mensen betalen hun dure toestel niet in een keer, maar via een abonnement af. Met een woningabonnement betalen Utrechters de verduurzaming van hun woningen via de energierekening af.’

Klimaatneutraal Utrecht

D66 Utrecht vindt het belangrijk dat de klimaatneutrale doelstelling van de stad wordt behaald met positieve maatregelen, waar Utrechters wat aan hebben. Nu hiervoor nog miljoenen beschikbaar blijken, wil Sienot dat het college dit geld snel van de plank haalt om mensen probleemloos, ook financieel, te laten overstappen op energieneutrale woningen.