Wat D66 betreft zijn er ook nog een aantal aandachtspunten:
1. Het zuidelijk deel van Ringbaan-West wordt nog buiten beschouwing gelaten. Kan de wethouder toelichten waarom en kunnen we het versmallen van ook dat deel meenemen in het onderzoek naar de varianten die op tafel liggen? Ook in het kader van de gezondheid en leefbaarheid van de bewoners van dit deel van Ringbaan West.
2. Een aantal bewoners in de binnenstad hebben hun zorgen geuit over de bereikbaarheid van het oostelijke deel van het dwaalgebied. Welke oplossingen liggen op tafel? Wordt er met inwoners gesproken over maatwerk?
3. Als derde: Is er ruimte om te kijken naar de snelheden op alle ringbanen en wordt Ringbaan West, ondanks de naam, straks nog zo gezien? Is 30km’ph binnen de ring en 50km’ph op alle ringbanen straks realistisch? Valt het voor Ringbaan West dan op 50 of op 30kmph? Met andere woorden: zien we RB West, ondanks de naam, straks nog als een ringbaanweg, of als een binnenstedelijke weg?
4. Als laatste, willen we graag aandacht vragen voor de economische kansen in de binnenstad. Liggen er kansen voor een betere ontsluiting vanaf de Bredaseweg? Welke positieve effecten kunnen we nog behalen die bijdragen aan het verhogen van het recreatieve bezoek van onze binnenstad: van place to buy, naar place to stay?
Inbreng debat mobiliteitsmaatregelen
We staan als Tilburg voor een enorme transitie die veel losmaakt in de stad en de regio. We zijn allemaal in de afgelopen maanden veelvuldig met elkaar en met de stad in gesprek geweest over dit onderwerp en ik denk dat het daardoor, over het algemeen gezien, echt een beter voorstel geworden is. Niet alleen het tegengeluid regeerde het gesprek, we hebben ook ontzettend veel constructieve en positieve gesprekken gehad. Ook dat zien we als een positieve ontwikkeling.
Er zijn mensen die na alle gesprekken nog steeds tegen zijn, maar D66 sterkt zich aan de optimistische geluiden uit de stad. Aan de oproep van bewoners die willen dat we doorpakken met vergroening, leefbaarheid en gezondheid. Een stad waar meer ruimte ontstaat voor fietsen en wandelen – op de plekken waar mensen graag willen wonen en samenkomen. We nemen met dit voorstel onze verantwoordelijkheid en zorgen ervoor dat een van de belangrijkste opgaven voor Tilburgers een haalbare kaart wordt: meer woningen voor iedereen die Tilburg zijn thuis wilt kunnen noemen.