Tilburg groeit de komende jaren flink. De woningen die er bijkomen in de stad en voor een deel ook in de dorpen zijn hard nodig. We bouwen bewust niet in het buitengebied, omdat dat erg inefficiënt is en ten koste gaat van het groen rondom de stad. Door in de stad te bouwen kunnen we gebruik maken van bestaande infrastructuren en tegelijkertijd veel kwaliteit toevoegen, zoals groenvoorzieningen en ruimte voor ontmoeting.
D66 Tilburg zet zich ervoor in om in de toekomst meer openbaar vervoer en deelmobiliteit te realiseren. Daarnaast kijken we hoe we zoveel mogelijk kunnen zorgen dat wandelen en fietsen een beter alternatief zijn voor binnenstedelijke mobiliteit. Maar voor nu ziet het er niet naar uit dat de auto zoals we die nu kennen voor 2040 verdwenen is. Dus moeten we parkeerplaatsen realiseren voor die woningen die erbij komen. Als we dat op de ouderwetse manier zouden doen (parkeren op straat of eigen terrein) zou deze toename van woningen leiden tot 60 voetbalvelden aan parkeerterrein in onze stad. Dat willen we niet en daarom willen we parkeergarages gaan bouwen. De kosten daarvoor zijn echter hoog: een parkeerplek in een parkeergarage kost al snel 40.000 tot 60.000 euro.
Voor D66 Tilburg is het logisch dat ruimte die gebruikt wordt, ook belast wordt. Zeker als dat betekent dat we daarmee betaalbare woningen kunnen realiseren, dat maakt deze strategie cruciaal. Want uiteindelijk komen mensen naar Tilburg om te wonen en niet om te parkeren.
Vragen of opmerkingen over dit raadsvoorstel? Neem gerust contact op met [email protected].
Financiële strategie parkeren
D66 Tilburg is groot voorstander van de nieuwe Financiële strategie parkeren in de stad. We zijn er trots op dat het college de vlucht naar voren neemt. Met deze strategie verenigen we de parkeerlasten en de baten onder één paraplu. We bouwen voor nieuwbouwwoningen parkeergarages en accepteren dat die verlieslatend zijn. Voor het parkeren op straat voeren we betaald parkeren in voor de stadsdelen West en Noord. Daarmee wordt de ruimte die de auto op straat (‘het maaiveld’) inneemt eerlijk belast, voorkomen we overlast rondom parkeergarages en maken we de bouw van 25.000-31.000 woningen een stuk betaalbaarder.