Subsidieplan voor professionele kunsten

D66 Tilburg staat positief tegenover het besluit van het College om het advies van de onafhankelijke commissie voor meerjarige subsidies in de professionele kunsten volledig over te nemen. Raadslid Kirill Blokker: “We zijn dankbaar dat de commissie haar werk met zoveel zorg en deskundigheid heeft gedaan. Dit is een belangrijke stap voor de bestendiging van de culturele sector in Tilburg.”

Blokker licht verder toe: ‘Voor het eerst heeft een onafhankelijke commissie het advies voor de meerjarige subsidies voor de professionele kunsten opgesteld. Deze verandering is een belangrijke stap van de gemeente Tilburg om en het past bij de verdere professionalisering van het proces rond de besluitvorming binnen het kunstenplan. De commissie heeft met veel zorg en deskundigheid gekeken naar de behoeften en mogelijkheden van de culturele instellingen in onze stad.’ De commissie beoordeelde de aanvragen op onder andere artistieke kwaliteit, maatschappelijke betekenis, publieksbereik, en de uitvoerbaarheid en bedrijfsmatige gezondheid van de projecten.

Blokker erkent dat ondanks het toegenomen budget niet alle partijen de gewenste subsidie hebben ontvangen: “Het is pijnlijk dat er een zaaglijn is, ook in Tilburg. Hoewel we blij zijn met de extra middelen, is het duidelijk dat zelfs dat niet voldoende was. Keuzes maken hoort erbij, maar de constatering dat het cultuurgeld per hoofd van de bevolking lager is, betekent dat we moeten blijven zoeken naar meer financiële ruimte voor de komende jaren.”

D66 Tilburg verwacht dat de toegenomen subsidiebedragen een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de versterking van de culturele basis in Tilburg, met steun voor zowel bestaande basisinstellingen als ruimte voor nieuwe, innovatieve projecten. Blokker: “Deze subsidies bieden stabiliteit en kansen voor Tilburg als stad van makers om te groeien en bloeien.”