Gemeente stelt belang inwoner boven belang toerist

Steenwijkerland is een prachtige gemeente om te wonen, maar ook om te recreëren. Toeristen uit alle windstreken weten dat inmiddels ook en komen in grote aantallen naar onze gemeente. Om als gemeente aantrekkelijk te blijven, moeten we blijvend investeren in de kwaliteit van het gebied en de infrastructuur. Hierbij moeten we oog houden voor de leefbaarheid van onze inwoners en het behoud van de authentieke uitstraling van de gemeente. Zo houden we de gemeente aantrekkelijk voor de inwoners en de toeristen.

Inwoners profiteren allemaal van het toerisme

Op dit moment worden de voorzieningen en de infrastructuur in Steenwijkerland betaald door de inwoners van Steenwijkerland. De toerist draagt hier weinig aan bij. Die verhouding vindt D66 oneerlijk, toeristen maken immers ook veelvuldig gebruik van voorzieningen en infrastructuur. D66 wil dan ook dat de toerist aanzienlijk meer gaat bijdragen aan het maken en onderhouden van die voorzieningen en aan wegen, fiets- en wandelpaden.

Concreet wil D66 de toeristenbelasting wijzigen van een vast bedrag per overnachting naar 4% van de overnachtingsprijs. Met dit gedifferentieerde tarief wordt de hotelgast meer belast dan de kampeerder. Ook toeristen die niet overnachten moeten bijdragen door middel van parkeergeld (inwoners krijgen vergunning), vermakelijkheidsretributie en andere heffingen.

Inzetten op kwaliteit van het gebied

Een mooi gebied heeft geen uitgebreide marketing nodig. Door te investeren in het behoud van de authenticiteit van de gemeente zullen de toeristen ons blijvend weten te vinden.

D66 wil geen grote reclame-uitingen in pittoreske dorpen of stadjes maar een beperkt aantal plaatsen aanwijzen voor kleinschalige reclame-uitingen. Van groot belang is dat de gemeente zorgt dat wegen, fiets- en wandelpaden van goede kwaliteit zijn, de bewegwijzering op orde is en de omgeving er netjes uitziet. Dit alles in goede samenwerking met de betrokken partners in het gebied.

Treed in de voetsporen van onze voorouders

Onze gemeente wordt door diverse (historische) lange afstandswandelroutes (LAW-routes) doorkruist. D66 wil dat wandelaars meer beleven en hun ervaringen en kennis kunnen verdiepen door specifieke informatie via borden, QR codes, praatpalen etc. op belangrijke punten beschikbaar te stellen.