7.1. Verkeer en vervoer
Fietssnelwegen (officieel heten ze doorfietsroutes) Borger-Odoorn + D66 is voorstander van het verder ontwikkelen van de Nedersaksenlijn, de treinverbinding tussen Groningen en Enschede met stations in Stadskanaal en Emmen. Het gemeentebestuur moet hier actief voor lobbyen. Op deze manier verbeteren we de bereikbaarheid van Stadskanaal.
Daarnaast moet de regio haast maken met het aanleggen van doorfietsroutes Borger-Odoorn + Musselkanaal. Hiermee wordt beoogd dat de forens meer gaan fietsen in plaats van met de auto. Ook verwacht D66 van de gemeente dat zij inzet op de snelle uitrol van laadpalen in de openbare ruimte en lokale bedrijven. De gemeente dient een toekomstvisie te formuleren over de nieuwe vormen van mobiliteit, aansluitend op het Programma Mobiliteit “Wat Groningers beweegt” van de provincie.
SDG 13 Klimaatactie
We willen de klimaatambities in Nederland en de EU bijstellen naar 60% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Door een prijs op vervuiling gaan groene keuzes lonen. We introduceren daarom als eerste land ter wereld een CO2-heffing voor de industrie.