(Woon)ruimte voor ons allemaal

Maar wonen kost ruimte. Fysieke ruimte binnen of buiten de rode contour (bebouwde kom). Maar ook ruimte in ons denken hierover. De behoefte aan woningen is groot, veel zoekers staan al jaren op een wachtlijst. Tijdelijke huisvesting voor een gemengde doelgroep van starters, spoedzoekers, Oekraïense ontheemden en statushouders zou een deel van de oplossing kunnen zijn. Daarnaast doen we ook in Soest ons best voldoende asielzoekers onderdak te bieden.

Gespreksavond
Het college B&W van Soest heeft een toetsingskader opgesteld. Met voorwaarden waaraan mogelijke locaties voor tijdelijke huisvesting en opvang asielzoekers moeten voldoen. Op 29 februari was er een gespreksavond van de gemeenteraad met inwoners die hun mening gaven over tijdelijke huisvesting en de criteria voor opvang asielzoekers. Veel Soesters gaven gehoor aan de oproep mee te praten. Dat leverde goede gesprekken op: soms confronterend, vaak constructief. Heel verhelderend om het gesprek te voeren als Soesters onder elkaar. En niet frustraties op social media of in de mail te lezen.

De fractie van D66 heeft op basis van de opbrengsten van de gespreksavond het college een drietal adviezen meegegeven.

1: communicatie, communicatie, communicatie. Het is een terugkerend thema, of het nu over de opvang in de Open Hof of het project aan de Insingerstraat gaat. Maak een communicatieplan waarin heel Soest wordt betrokken, en wees creatief met de middelen die daarvoor worden ingezet. Doe dat met een vooraf bepaalde frequentie: niet alleen als er iets te melden valt. Ga in gesprek. Participatie is ook meedenken, en dat willen Soesters graag: we hebben nu gehoord en gezien hoeveel inspirerende suggesties er uit de gespreksgroepen zijn gekomen. Evalueer per locatie en neem daar de omwonenden en de raad in mee.

2: spreiding, kleinschaligheid en meedoen in de samenleving. Allemaal voorwaarden om opvang van vluchtelingen en statushouders zo prettig mogelijk te laten verlopen. Veel inwoners willen helpen met die integratie. Geef vluchtelingen en statushouders ook zo snel mogelijk de gelegenheid om te werken en zich te ontwikkelen. Om zo een bijdrage te leveren aan de Soester samenleving.

3: geen partijpolitieke taboes. In het toetsingskader worden allerlei criteria genoemd waaraan de locaties zouden moeten voldoen. Prima. Maar denk nou ook eens out-of-the-box, de inwoners van Soest vragen erom. Kijk naar de rafelranden, ook buiten de rode contour, wees creatief met een bestemmingsplan, met tijdelijke ontheffingen. Van maatschappelijk naar wonen of van bedrijfsterrein naar wonen. Er is zoveel meer mogelijk als de politieke wil er is. Het TBS-terrein, Lange Brinkweg, De Meent, transformatie van kerken en bedrijfspanden. De vraag van D66 aan de coalitie van Soest2002/GGS/VVD/PvdA is dan ook: bent u bereid dit bespreekbaar te maken?

En hoe nu verder?
Tijdens de gespreksavond bleek de betrokkenheid van inwoners van Soest op dit onderwerp groot. U praat graag mee, geeft suggesties. Maar er zijn ook veel vragen en grote zorgen. De fractie van D66 zal de uitvoering van de plannen kritisch blijven volgen. Zodra er locaties voor tijdelijke huisvesting of opvang asielzoekers in beeld komen, maar ook in de zoektocht die daaraan vooraf gaat. De inspraak van u, onze inwoners, is daarbij essentieel. Laat van u horen, geef uw mening en blijf betrokken!

Deze tekst is een samenvatting van de inbreng van de fractie D66 in de raadsvergadering van 14 maart 2024.

(Woon)ruimte voor ons allemaal

Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat iedereen die in Soest kan, wil of moet wonen ook een fijne plek vindt? Zich welkom voelt en aan een toekomst in ons dorp kan bouwen. De behoefte aan woningen is groot, veel zoekers staan al jaren op een wachtlijst. Tijdelijke huisvesting voor een gemengde doelgroep van starters, spoedzoekers, Oekraïense ontheemden en statushouders kan een deeloplossing voor dit probleem zijn.