Communicatie en beslissingen
Voor een goede werking van de lokale democratie zorgen we ervoor dat de gemeente duidelijk en effectief communiceert. Bij ontwikkelingen die burgers raken, zorgen we voor goede procesbegeleiding. We gaan op tijd actief het gesprek aan. We helpen bij het onderlinge gesprek en leggen op een eerlijke manier de te maken keuzes voor. Dat doen we online en in fysieke bijeenkomsten. En dus niet pas aan het einde van het proces, maar juist van begin af aan. Om de betrokkenheid te vergroten passen we zonodig de vorm en plek aan de doelgroep aan. Soms volstaat de instelling van een klankbordgroep terwijl we juist bij een ander thema de stem van de inwoner doorslaggevend willen laten zijn en een referendum organiseren. Uiteraard zijn we open als het gaat om de keuze die we daarbij maken. Waar mogelijk geven we steun aan lokale media om over de politiek te berichten. We zorgen dat het leuk is om voor onze gemeente te werken. We beperken de inzet van dure adviesburo’s en investeren in de kennis en kunde van onze eigen medewerkers. Raads- en commissieleden kunnen rekenen op adequate ondersteuning. De burgerzaal van het Gemeentehuis laten we zoals deze is.