Rekentool om mensen uit de bijstand te helpen

D66 zet zich ook buiten de raadszaal in voor Schiedam

Actief voor de stad

Naast het reageren op de stukken die het college voorlegt aan de raad zijn wij als raadsleden ook zelf bezig met mogelijkheden te onderzoeken om het leven in Schiedam beter te maken. Dit doen we op basis van informatie uit verschillende hoeken:

Onze raadsleden en commissieleden wonen natuurlijk ook in Schiedam. Daarom worden we regelmatig wanneer we bij activiteiten aanwezig zijn of gewoon onze boodschappen aan het doen zijn benaderd door inwoners die zich ergens zorgen over maken. Op basis hiervan gaan we dan in gesprek en voeren we onderzoek uit.

Omdat wij een landelijke partij zijn hebben we ook regelmatig contact met onze gemeenteraadsleden in andere gemeentes waarbij we horen wat voor initiatieven daar genomen worden. Wij kijken dan of dit ook nuttig zou kunnen zijn voor Schiedam onder het motto “Beter goed gejat dan slecht bedacht”.

Als laatste volgen we ook actief het nieuws, zowel om te kijken wat er kan worden verbeterd in Schiedam als om te kijken wat er gedaan wordt in andere gemeentes dat ook nuttig zou kunnen zijn in Schiedam.

De meest zichtbare uitkomsten van dit werk zijn de moties die we indienen en de bijdrages die we leveren tijdens de raad en de commissie, maar regelmatig lukt het ook om goede ideeën of klachten van inwoners door te geven aan de wethouders die er vervolgens mee aan de slag gaan, zonder dat we dit via de gemeenteraad hoeven af te dwingen.

De komende tijd gaan we een aantal blogs schrijven over zaken die ons commissielid sport, onderwijs en sociaal domein Zülfikar Güler de afgelopen tijd heeft onderzocht en ondernomen om Schiedam voor iedereen een betere stad te maken.

Rekentool voor mensen in de bijstand

Mensen kunnen om veel redenen in de bijstand zitten, maar een van de meest treurige redenen dat mensen die eenmaal in de bijstand zitten niet meer gaan werken is dat ze bang zijn om daardoor aan het eind van de maand minder geld over te houden. In de praktijk zien we dat bijna iedereen die vanuit de bijstand gaat werken erop vooruit gaat. Alleen is het Nederlandse toeslagenstelsel zo complex dat mensen niet kunnen overzien hoeveel ze erop vooruit gaan. Hierdoor zijn ze minder gemotiveerd om een baan te gaan zoeken.
Vanuit D66 landelijk zijn we er dus een voorstander van om de toeslagen te vervangen door een belastingkorting om het systeem daarmee simpeler, uitvoerbaarder en voor de inwoners voorspelbaarder te maken.
Helaas is dit niet iets wat vanuit de gemeente gedaan kan worden.
Daarom waren we zeer enthousiast toen we hoorden dat, mede op initiatief van de D66-fractie in Rotterdam, die gemeente was begonnen met een pilot voor een rekentool waarbij werkcoaches samen met mensen direct kunnen uitrekenen hoeveel ze er netto op vooruit gaan wanneer ze een specifieke baan aannemen.

Dit hebben we voorgelegd aan wethouder Biekman, die heeft aangegeven dit een goed idee te vinden en te gaan kijken of Schiedam kan aansluiten bij de pilot in Rotterdam zodat ook bij ons mensen minder onzekerheid hebben wanneer ze vanuit de bijstand weer aan het werk gaan.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zet D66 Schiedam zich graag in om het leven in Schiedam zo goed mogelijk te maken. Niet alleen in de raadszaal maar ook vaak daarbuiten. Dit kunnen we natuurlijk alleen doen met uw input.
Hierbij dus ook de oproep om ons vooral te blijven benaderen!