Column: Stop stigmatiseren van demonstranten

De recente  demonstraties en het gebruik van geweld door demonstranten en politie  in Amsterdam over het Gaza en Israël conflict hebben tot zorgen geleid ook in de Rotterdamse raad.  Leefbaar Rotterdam heeft vragen gesteld over de geplande demonstratie in onze stad en de demonstranten bij voorbaat bestempeld als onruststokers. Als D66 Rotterdam willen wij onze positie verduidelijken: het recht om te demonstreren is een fundamenteel recht dat beschermd moet worden.

Wij maken ons zorgen over het feit dat demonstranten door politieke partijen al worden afgeschilderd als onruststokers en dubieuze clubjes voordat er iets is gebeurd. Dit helpt niemand en ondermijnt de kern van onze democratie. Iedereen heeft het recht om vreedzaam te demonstreren, zolang dit binnen de wet gebeurt.

De Erasmus Universiteit krijgt er van Leefbaar Rotterdam ook van langs, omdat ze heeft voldaan aan de wens van studenten om de relaties met Israël te onderzoeken. Leefbaar spreekt zelfs van een kruiperige mail, waarin dit aan de studenten gemeld wordt, Wij vinden de houding van de universiteit te prijzen. Het laat zien dat de universiteit openstaat voor de zorgen van haar studenten en bereid is tot transparantie. De burgemeester van Rotterdam heeft terecht gezegd dat het recht om te demonstreren moet worden beschermd. We zijn het daar volledig mee eens.

Hoewel wij ook boos en verdrietig zijn over de schending van mensenrechten in Gaza, is onze mening hierover niet van belang bij het verdedigen van het demonstratierecht. Wij staan voor het recht om te demonstreren, ook als we het oneens zijn met de standpunten van de demonstranten. Het recht om te demonstreren is op zichzelf al belangrijk genoeg om te verdedigen.

Als Rotterdamse D66-fractie willen we wel het signaal afgeven dat geweld tijdens demonstraties nooit acceptabel is. Demonstreren moet vreedzaam verlopen en binnen de wet blijven. We roepen daarom iedereen op om hun mening vreedzaam te uiten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties. We vragen alle partijen om te stoppen met het stigmatiseren van demonstranten. Laten we ervoor zorgen dat iedereen de ruimte krijgt om hun stem te laten horen, zonder vooroordelen en zonder geweld.

Auteur: Ingrid van Wifferen