Dat lukte, want de belangrijkste amendementen werden met een grote meerderheid aangenomen. Het meest vergaand was het amendement ‘Mobiliteitsvisie’, dat wij samen met de fracties van GroenLinks, PvdA en GPR Burgerbelangen indienden. Een aantal belangrijke ‘uitgangspunten’ werden aan de Bouwsteen Mobiliteit toegevoegd.
Zo wordt ‘het streven naar een steeds betere leefbaarheid voor onze inwoners’ een leidend principe. En wordt ‘actieve mobiliteit’ (lopen en fietsen) gestimuleerd en krijgt het prioriteit bij de inrichting van de openbare ruimte. Ook worden leefbaarheid en veiligheid verbeterd door verlaging van de maximum snelheid en het anders inrichten van wegen.
We stelden ook een apart amendement op over het openbaar vervoer, met VVD, GroenLinks en PvdA als medeondertekenaars. Dit amendement werd unaniem aangenomen. Het betekent dat de zinsnede ‘het huidige aanbod van openbaar vervoer blijft minimaal behouden’, wordt vervangen door: ‘het is onze wens dat het aanbod van openbaar vervoer in netwerk en frequentie groeit, afgestemd op de mobiliteitsbehoefte van de verschillende doelgroepen’.
Onze woordvoerder Steven Marshall benadrukte in zijn woordmelding dat D66 streeft naar een ‘ambitieus streefbeeld voor hoe mobiliteit eruitziet in 2040’. Steven: “Omdat we willen dat het verkeer niet verder vastloopt, dat het verkeer in onze gemeente veilig is, dat op het vlak van gezondheidseffecten en geluidsoverlast minimaal aan de normen voldaan wordt, en dat onze gemeente gewoon een fijne plek blijft om te wonen.”
Steven toonde zich na afloop tevreden over het verloop van de vergadering en de uitslag van de stemmingen. “Ik denk dat we vanavond een goede en belangrijke stap hebben gezet als het gaat om mobiliteit in Rheden de komende twintig jaar. Dingen zullen echt anders moeten de komende jaren en daar hebben we richting aan kunnen geven.”
D66 jaagt ambitieuze visie op mobiliteit in Rheden aan
De Bouwsteen Mobiliteit was het belangrijkste bespreekpunt tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering van 2024 op dinsdag 17 december. Vooraf kon het visiedocument op veel kritiek rekenen. Te weinig concreet en op sommige punten te weinig ambitieus, was het oordeel van veel fracties. Ook van die van D66, en dus werd veel werk gemaakt van het met moties en amendementen verbeteren van de bouwsteen (visie voor 2040).