Mobiliteit

Ruim baan voor fietsers en voetgangers

D66 Peel en Maas wil dat inwoners en bezoekers zich snel, makkelijk, schoon en veilig kunnen verplaatsen in onze gemeente. De gemeente moet goed bereikbaar blijven voor zowel jong en oud.

Voor fietsers en voetgangers
Fietsen is gezond en duurzaam. D66 wil daarom inzetten op een goede en veilige fietspaden en voldoende stallingsvoorzieningen. We streven hierbij tevens naar een goede aansluiting van de regionale fietsroutes. Voetgangers zijn de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers, daarom vinden wij dat alle voetgangerspaden voor iedereen toegankelijk horen te zijn.

Autoluwe centra
Sommige centra in de kernen worden doorkruist door drukke wegen. We willen onderzoeken hoe we deze centra autoluw kunnen maken, meer ruimte kunnen bieden aan voetgangers en fietsers en betere parkeermogelijkheden realiseren. Dit gebeurt altijd in overleg met inwoners en ondernemers.

Elektrisch rijden
In de toekomst gaan we steeds meer elektrisch rijden. De overheid heeft hierin een voorbeeldfunctie, met betrekking tot haar eigen wagenpark. Tevens moet de gemeente in onze ogen zorg dragen voor het creëren van voldoende oplaadpunten. Ook het gebruik van elektrische fietsen neemt toe. Dit heeft gevolgen voor het veilig
gebruik van fietspaden. D66 wil dat hier rekening mee wordt gehouden bij het aanleggen van nieuwe en het onderhoud aan bestaande fietspaden.

Openbaar vervoer
Waar fietsen of lopen geen optie is, moet het voor de inwoners van Peel en Maas eenvoudig zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. D66 vindt het belangrijk dat de kernen hierbij onderling verbonden blijven.

Veilig in het verkeer
D66 Peel en Maas zet zich in om de verkeersveiligheid in de gemeente te verhogen. We willen in de gehele
gemeente veilige wegen en oversteekplaatsen voor voetgangers, fietsers en andere verkeersdeelnemers:

• We pakken gevaarlijke oversteekplaatsen snel aan. Waar fietsroutes drukke wegen kruisen, monitoren we de veiligheidssituatie goed en grijpen we zo nodig snel in, bijvoorbeeld door plaatsing van verkeerslichten.

• Het gebruik van elektrische fietsen sterk toe. Dit heeft gevolgen voor het veilig gebruik van fietspaden. D66 wil dat hier rekening mee wordt gehouden bij het aanleggen van fietspaden.

• Uitgaanspubliek moet na het uitgaan weer veilig thuis kunnen komen. De doorgaande fietsroutes tussen kernen zijn voorzien van goede (sensor)verlichting.

• D66 zet verder in op verkeersveiligheid. 30 km/h wordt de nieuwe standaard. 50 km/h wordt de uitzondering. Daarbij worden (fysieke) maatregelen getroffen om hard rijden te ontmoedigen.