Leefomgeving en duurzaamheid

Meer ruimte voor groen.

D66 staat voor een groen en duurzaam Peel en Maas. We pakken deze verantwoordelijkheid op verschillende
wijzen op. Klimaatverandering is immers één van de grootste uitdagingen van onze tijd. Nu al overstromen onze kelders op het ene moment, terwijl er het volgende moment extreme droogte is. We willen daarom werken aan groene dorpen in een landelijke omgeving waar het fijn vertoeven is. Ook voor de volgende generaties.

Een toekomstvisie op ons buitengebied
Ons buitengebied verandert. De klimaatcrisis, stikstofcrisis, de problematiek rondom zonneparken en windmolens,
de uitbreiding van logistiek vastgoed en krapte op de woningmarkt; allemaal zaken die de komende jaren hun weerslag gaan hebben op het landschap. Dat vraagt om een visie op ons buitengebied die stelt hoe we de komende jaren willen omgaan met de ruimte. In plaats van ad hoc initiatieven en voorstellen te faciliteren of af te wijzen, vindt D66 dat we moeten uitzoomen tot over onze gemeentegrenzen en vooruit kijken hoe verschillende thema’s elkaar kunnen versterken. Alleen zo hebben we over 50 jaar nog steeds een buitengebied om met zijn allen trots op te zijn.

Meer groen!
Iedereen houdt van een groene omgeving. D66 wil daarom de kernen groener maken. Groen is ook van belang voor de waterhuishouding en klimaatadaptatie. Door klimaatverandering valt er op sommige momenten veel regen in kort tijdsbestek. Hierdoor raakt het riool sneller overbelast. Vergroeing biedt een uitkomst om regenwater langer vast te houden. En daarnaast zorgt een groene omgeving voor minder hittestress. We maken daarom samen met bewoners een groenplan per kern, waarin ruimte is voor de inbreng van en onderhoud door de eigen bewoners. Daarnaast wil D66 ook meer bloeiende bermen. We willen zelf het goede voorbeeld geven door gemeentelijke eigendommen
bloemrijk in te zaaien.

Een duurzame en natuurinclusieve landbouwsector
Landbouw speelt een grote rol in onze gemeente. Niet voor niks is Peel en Maas de grootste aspergegemeente van Nederland. Daar zijn we trots op! Onze boeren zijn de belangrijkste beheerders van ons buitengebied. Daarom wil D66 samen met boeren kijken hoe we de landschappelijke kwaliteit kunnen versterken. We willen duurzame en natuur inclusieve landbouw stimuleren door bijvoorbeeld subsidies beschikbaar te stellen voor bloemrijke
akkerranden en herstel van kleine landschapselementen. D66 wil, ook in samenwerking met andere gemeenten,
fors blijven inzetten op de verdere extensivering van de landbouwsector in Peel en Maas. Dat zorgt voor vermindering van negatieve effecten op de natuur. Daarnaast willen we het eigen pachtbeleid tegen het licht houden. Waar we gemeentelijke gronden verpachten aan boeren, krijgt natuur inclusieve landbouw de voorkeur.
D66 is tegen het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen op gronden van de gemeente.

Duurzame energie

D66 heeft milieu en duurzaamheid hoog op de agenda staan. Onze gemeente moet in 2050 klimaat- en energieneutraal zijn. We bieden ruimte aan duurzame energieopwekking, maar wel passend in de omgeving en het landschap. Duurzaamheidsmaatregelen voor particulieren en ondernemers moedigen we meer en actiever aan. Hierbij zijn wij geen voorstander van biomassa