Cultuur en sport

Een creatieve beweging.

Peel en Maas kent een rijk verenigingsleven. Het brede aanbod van cultuur-, sport- en
gezelligheidsverenigingen speelt een essentiële rol in onze samenleving. In het ontdekken van de eigen talenten en vaardigheden, in het ontdekken én begrijpen van jezelf en de wereld om ons heen. D66 Peel en Maas vindt het belangrijk dat elke inwoner, ongeacht omgeving of eigen middelen, toegang heeft tot cultuur en
sport.

Cultuureducatie voor iedereen
D66 zet in op goed ontwikkelde cultuureducatie voor kennismaking met én het toegankelijk maken van het aanbod
van muziek-, theater- en kunstlessen en ateliers.  Wij pleiten voor het centraal organiseren hiervan om versnippering
tegen te gaan. Wij willen hierbij bezoek van kunst en cultuurinstellingen op scholen en andersom, voor zowel basisscholen als middelbare scholen in onze gemeente.

Sporten en bewegen
In Peel & Maas is het sportleven rijk en divers, binnen verenigingen, maar ook daarbuiten in de vele sportcentra en
bij kleinere dans- en sportondernemers. D66 Peel & Maas zet in op toegankelijke sport- speel- en bewegingsmogelijkheden binnen en buiten, voor jonge en oude inwoners, met en zonder beperking. D66 Peel en Maas vindt dat al het aanbod voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn. Daarnaast stimuleren we de
samenwerking tussen aanbieders (verenigingen en commerciële aanbieders), scholen, buurtcentra en het bredere
sociaal domein.

Omarm talent en denken in (on)mogelijkheden
Uit onze gemeente zijn al talenten naar voren gekomen, die landelijk en internationaal hun sporen verdienen in
cultuur en sport. D66 Peel en Maas maakt het mogelijk om talent te ontdekken en verder te ontwikkelen door open podia, gemeenschapsprojecten, en samenwerkingen te stimuleren. Daarnaast zien we kansen voor inzet van de kunst en cultuursector bij opgaven in de samenleving, zoals bij ingrijpende gebeurtenissen of bij inrichting van de buitenruimte. Ten slotte waarderen onze cultuur, door de gemeentelijke Cultuurprijs zichtbaarder en toegankelijker te maken voor de inwoners.

Inclusieve evenementen
D66 gaat uit van een inclusieve samenleving. Daarom willen wij dat evenementen, die door de gemeente worden
ondersteund, een meer inclusieve samenleving bevorderen.