Goed bestuur

In samenspraak en samenwerking ontstaan de beste oplossingen.

D66 wil een gemeentelijke organisatie die snel, dienstverlenend en betrouwbaar is. Een gemeente die klaar staat voor haar inwoners en hen meeneemt in de soms lastige overwegingen waarvoor het bestuur komt te staan. Dit doen we door gericht kennis van inwoners in te zetten en hierdoor draagvlak te bevorderen. Hierbij geven we de voorkeur aan een dialoogvorm in plaats van ingewikkelde inspraakprocedures.

Transparante gemeentepolitiek
Een open en eerlijke bestuurscultuur in Peel en Maas is waar D66 naar streeft. Een cultuur waarin de gemeente frequent communiceert met haar inwoners en toegang tot informatie en data makkelijk maakt. Daar hoort ook verantwoording bij. Onze raadsleden en bestuurders zullen middels persoonlijke ontmoetingen en social media hun overwegingen en beslissingen toelichten. Zo bouwen we samen aan een moderne en integere gemeentepolitiek, die handelt in het belang van haar inwoners.

Inspraak voor onze inwoners

D66 vindt het belangrijk dat er een hoge mate van democratische legitimering is. Om dit te bereiken kan de jeugd niet worden vergeten. D66 vindt dat de jeugd zo veel mogelijk betrokken moet worden; we hebben het namelijk over het heden én de toekomst. Om die reden vinden wij dat de jeugd een zichtbare inspraak moet hebben in het maken van beslissingen in de gemeente. Dit willen we bereiken door frequent in gesprek te gaan met jongeren en
te praten over hun toekomstbeeld van de gemeente.

D66 vindt dat inwoners een grote rol moeten hebben in beslissingen over hun leefomgeving. Dit willen we bereiken
door samen voort te bouwen op dorpsvisies en deze daadwerkelijk mee te nemen in de besluitvorming. D66 vindt echter ook dat dit meer moet zijn dan alleen de wensen van een individuele kern. We vinden het belangrijk dat kernen ideeën opdoen van elkaar. Er gebeurt namelijk al zoveel moois overal. Samenwerking is in dit systeem erg
van belang, want wat alleen niet lukt, is misschien wél met meerdere kernen samen te realiseren.

D66 wil de gemeenteraad en de inwoners dichter bij elkaar brengen. Door nieuwe vormen van burgerparticipatie, zoals het recht om onderwerpen op de vergadering te agenderen, geven we meer instrumenten aan de inwoners van Peel en Maas om zelf lokale voorstellen te doen en mee te beslissen over hun omgeving.