Datacenters horen erbij

Op 20 februari bracht de Statenfractie een werkbezoek aan het NorthC datacenter in Oude Meer (Schiphol-Rijk).

Beeld: D66

Datacenters horen nu bij de samenleving

Datacenters hebben de reputatie gekregen dat zij nutteloze energie slurpende blokkendozen zijn, die niets anders doen dan de vele kattenfilmpjes bewaren die wij als consumenten naar elkaar sturen. Ze worden echter voor meer meer gebruikt dan om met elkaar te kunnen communiceren via social media. Onze economie, onze overheid en essentiële dienstverlening zoals nooddiensten en ziekenhuizen kunnen niet meer zonder. De digitalisering van onze samenleving gaat steeds verder.

Datacenter strategie

D66 vindt het belangrijk dat er ruimte is voor datacenters zonder dat ze een te groot beslag op onze openbare ruimte en energievoorziening innemen. Dat is de reden dat D66 in 2022 één van de aanjagers was voor de provinciale datacenterstrategie. Onze Gedeputeerde Ilse Zaal heeft deze in Noord-Holland tot stand gebracht. Daarin worden een aantal zaken bij nieuw-te-bouwen datacenters geregeld.

Verduurzaming van datacenters bij NorthC

D66 Noord-Holland vindt het belangrijk dat bestaande datacenters bijdragen in de verduurzaming van onze provincie. Daarom ging de fractie langs bij NorthC datacenters, om daar te kijken wat ze aan duurzaamheid doen en hoe wij als provincie daarop kunnen anticiperen.

NorthC is al goed op weg. In Aalsmeer verwarmt een datacenter van NorthC met de restwarmte een kinderdagverblijf, een kwekerij en een zwembad. In Groningen hebben zij een datacenter waarvan de noodstroomvoorzieningen op groene waterstof werken in plaats van de gebruikelijke dieselgeneratoren. En ze maken nu al gebruik van 100% duurzame energie, terwijl ze ook onderzoeken hoe ze zelf meer zonne- en windenergie kunnen opwekken, zodat ze minder afhankelijk zijn van het net. NorthC heeft de ambitie om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn.

Restwarmte gebruiken en geen dieselgeneratoren meer

Met ons bezoek hebben ideeën opgedaan om de volgende periode de datacentersector te bewegen om extra stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. D66 zou graag zien dat de restwarmte van datacenters op meer plaatsen gebruikt gaat worden en dat de sector in zijn geheel van dieselgeneratoren afstapt.