Vragen over controle op waterschap Amstel, Gooi en Vecht / Waternet

De D66-fractie heeft op 20 september 2023 schriftelijke vragen gesteld over de manier waarop de provincie Noord-Holland als toezichthoudende bestuurslaag op waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) acteert.

Artikel in de NRC

Op 18 september 2023 verscheen in de NRC een artikel dat de voormalig directeur van Waternet via zijn bestuursfuncties congressen liet organiseren door het bedrijf Moorga waarvan hijzelf destijds vennoot was.: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/18/oud-waternetbaas-gunde-jarenlang-klussen-aan-familie-a4174736
Dit artikel volgt eerdere berichten waaruit blijkt dat Waternet, de stichting die uitvoering geeft aan het waterbeheer van de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, de basistaken niet op orde heeft en nauwelijks onder effectieve bestuurlijke controle staat van zowel gemeente als waterschap.

De vragen

De D66-fractie wil meer inzicht in de manier waarop de provincie Noord-Holland als toezichthoudende bestuurslaag hier actief op acteert en heeft daarom een aantal vragen gesteld over hoe de provincie acteert in integriteitszaken en toezicht houdt.