Hart voor natuur in de Haarlemmermeer

Op 27 januari 2024 zat het Boshuis op landgoed De Olmenhorst vol met D66-ers én (nog) niet-D66-ers uit alle windstreken om zich hard te maken voor rechten van de natuur.

Biodiversiteit is goed voor iedereen!

Bij de inleiding zette Marieke Haaker meteen de toon: maatregelen voor biodiversiteit zijn ook goed voor alle andere grote transities van deze tijd. Andersom vaak niet! We moeten niet de natuur beschermen, maar onze houding ten aanzien van natuur veranderen. De menselijke economie kan niet bestaan naast de ecosystemen. Het is er een onderdeel van.

Marieke Haaker - Beeld: ConnyvS

Praktijkverhalen uit de natuur

De deelnemers lieten zich inspireren door verhalen uit de praktijk. Hoe Corinne Kalisvaart flora en fauna in Haarlemmermeer zichtbaar maakt en ervoor in de bres springt, hoe je dingen zelf kunt oppakken en andere mensen in je omgeving mee kunt krijgen, hoe alleen het inventariseren van het aantal vogels in je omgeving je waardering voor de natuur om je heen kan vergroten en je mening over hoe nieuwe wijken eruit moeten zien verandert. Dirk-Jan Visser liet zien hoe je met AI het perspectief van een vogel, een haas, een bij kunt meenemen bij het ontwerpen van landschappen die voor alle wezens in een bepaald leefgebied goed zijn. Klaas Kuitenbrouwer vertelde hoe Zoöp organisaties leert voelen dat ze deel zijn van het ecosysteem en ze leert hun handelswijze daarop aan te passen. Dat zoöp verder gaat dan duurzaam bezig zijn en inzetten op groene groei, het gaat over regeneratief of herstellend bezig zijn en ontgroei.

Mini-symposium rechten voor de natuur - Beeld: ConnyvS

Eisen aan natuur in EU handelsverdragen

Vanuit het Europees Parlement werkt Samira Rafaela aan striktere normen over dierenwelzijn, natuur en duurzaamheid in handelsverdragen. “Dit is een sterk instrument om vanuit Europa nieuwe normen te stellen voor de natuur en leefomgeving van onze handelspartners over de hele wereld.” D66 wil alleen nog maar groene en eerlijke handel.

Samira Rafaela - Beeld: ConnyvS

In gesprek over natuur dichtbij

Daarna volgden gesprekken over concrete vragen. Bijvoorbeeld over welke taal nodig is om een zinvol gesprek te kunnen hebben over rechten voor de natuur of over de preventieve kap van een rij van zo’n 300 populieren. Houden we bij zo’n beslissing genoeg rekening met hun belang in het gehele ecosysteem?

De deelnemers gingen weg met aanknopingspunten voor eigen initiatieven en kijken nu met een andere blik naar de directe omgeving en al het leven om hen heen.

Met dank aan oud D66 collega Luit Buurma die dit belangrijke onderwerp op onze agenda zette en ons ook tijdens deze bijzondere bijeenkomst nog steeds weet te inspireren.

Nieuwjaarsborrel

Na afloop van het mini-symposium hielden D66 Haarlemmermeer en D66 Noord-Holland een nieuwjaarsborrel. De voorzitters spraken de leden toe en Hans Vijlbrief keek terug op 2023 en vooruit naar 2024.