De omgevingsverordening beweegt mee met Noord-Holland

De omgevingsverordening is weer een keer herzien. Als inwoners, bedrijven of maatschappelijke organisaties tegen de regels aanlopen, kunnen ze bezwaar maken. Ook kunnen er landelijke wetswijzigingen zijn, en dan past de provincie periodiek haar regels aan. Dat wijzigingsbesluit is genomen in de Provinciale Statenvergadering van 11 december.

Wijzigingen in balans

De D66-fractie kan zich zeker vinden in een aantal van de wijzigingen in de omgevingsverordening. Er is een goede balans gevonden tussen verschillende doelstellingen. D66 gaat bijvoorbeeld akkoord met de mogelijkheid van eenmalige uitbreiding van stedelijke functies in landelijk gebied. Dit wordt mogelijk zolang het geen onevenredige aantasting geeft van dat gebied. Hierdoor zijn er net wat meer mogelijkheden voor scholen, musea e.d. om uit te breiden, maar wel met bescherming van de omgeving.
Ook is D66 voor het algemene verbod op overnachtingshoreca. Bungalowparken en hotels mogen er niet meer bijkomen in NNN-natuurgebied. Er komt nu wel wat ruimte voor nevenactiviteiten op agrarische bedrijven zoals kleinschalige campings. Dat behoudt de rust voor verstoringsgevoelige dieren, maar biedt ook ruimte aan boeren voor verbreding van hun bedrijf en extra recreatiemogelijkheden.

Duurzame data centers

Woordvoerder Laurien Berkvens van D66 agendeerde wel opnieuw de regels  voor de ruimtelijke inpassing van datacenters in Noord-Holland. Datacenters zijn grote water- en energieverslinders in vaak lelijke blokkendozen. Ze zijn echter ook nodig in onze digitale maatschappij. Noord-Holland heeft de ambitie de meest duurzame en innovatieve datacenters hub van Europa te worden. Als beleidskader daarvoor zijn er eisen gesteld aan hergebruik van energie en water, regels voor inpassing in de omgeving en beleid voor clustering door alleen datacenters toe te staan in drie gemeenten. Die gemeentegrenzen kunnen echter in de weg zitten om duurzaamheidsdoelen te bereiken. Bijvoorbeeld als een datacenter dat restwarmte levert dat niet kan leveren aan een dichtbijgelegen kas net over de gemeentegrens.

Daarom stelde Berkvens de vraag aan het college of bij de herziening van de datacenterstrategie gekeken kan worden of de gemeentegrenzen knellen voor de ontwikkeling van juist de meest duurzame datacenters. Dat zal opgepakt gaan worden.

Beeld: ConnyvS

Geitenpaadje Van Disweg

Een voorstel van de coalitie was procedureel heel opmerkelijk: Er lag een voorstel om de omgevingsverordening aan te passen voor een specifiek project. D66 is positief over dit project, maar is van mening dat er voor individuele wijzigingen een goede procedure bestaat. Dit is niet iets om via de politiek te regelen. Ook andere partijen waren kritisch over dit geitenpaadje van de coalitie. Niet voor herhaling vatbaar volgens D66.