Minder auto. Meer fiets!

Weg met de autoverslaving!

Geld voor onderhoud en verbetering van alle verbindingen

D66 heeft op 10 maart 2025 ingestemd met de actualisering van het integraal meerjarenprogramma infrastructuur in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Hiermee maken de Staten geld beschikbaar voor onderhouds- en vervangingswerkzaamheden en maatregelen ter verbetering en/of uitbreiding van provinciale autowegen, vaarwegen, busstroken, fietspaden, bruggen, tunnels en viaducten. D66 is voorstander van veilig op reis en goede doorstroming voor alle verkeersdeelnemers. 

Emre Kanik - Beeld: ConnyvS

Weg met de autoverslaving!

D66 wil een toekomst waar Noord-Hollanders meer de fiets pakken en gebruik maken van goed aangelegde doorfietsroutes, meer een (betaalbare) bus en/of de trein pakken en – wanneer dat voor hen niet onmogelijk is – de auto vaker laten staan. D66-woordvoerder Emre Kanik wenst een toekomst waarin Noord-Hollanders niet meer autoverslaafd zijn en zich op een duurzame manier verplaatsen. Helaas stelt dit kabinet de auto nog steeds centraal in het vervoersbeleid, getuige de 110 miljoen bezuiniging op het openbaar vervoer. Dat maakt het lastig voor de provincie om hier het aantal autokilometers te verminderen. 

Schaarse ruimte goed verdelen

Kanik: “”De auto maakt steeds meer gebruik van de schaarse ruimte in Noord-Holland. Als er meer autowegen bijgebouwd worden”, nemen de files niet af: ‘Build it and they will come’ is zeker ook van toepassing op de stijging van het aantal files door het aanleggen van alsmaar meer wegen. Nieuwe infrastructuur trekt nieuwe activiteiten aan, met extra verkeer, waardoor de files terugkomen. Daardoor denk je bij iedere nieuwe weg dat je van de file af bent om na een tijdje een langere ervoor terug te krijgen. We moeten van de denkwijze af dat we files kunnen wegkrijgen door alsmaar meer wegen bij te bouwen, willen we daadwerkelijk de files op onze wegen kunnen terugdringen. We moeten af van onze autoverslaving!

Emre Kanik - Beeld: ConnyvS

Build it and they will come

Kanik ziet een oplossing, die zeker op steun van onze fietscommissaris zou moeten kunnen rekenen. ‘Build it and they will come’ geldt namelijk ook voor fietspaden. Onderzoek van het Centraal Planbureau heeft aangetoond dat het aanleggen van fietspaden en zelfs het vervangen van autowegen door fietspaden een toename veroorzaakt van het aantal fietsers zonder dat het aantal verkeersopstoppingen toeneemt. Dat komt omdat mensen door de aanwezigheid van fietspaden dichterbij hun werk gaan wonen en vaker de fiets naar hun werk nemen.  

Daarom is D66 blij met het aantal fietstrajecten dat door de actualisering van het IMPI wordt toegevoegd. We hopen dat het college met dit onderzoek in het achterhoofd dit voortzet. Er kan nog verder gekeken worden, hoe fietsverbindingen kunnen helpen in het ontlasten van onze te drukke wegen. Als ze dat slim doen dan komt de door D66 zo gewenste toekomst zonder autoverslaving een klein stapje dichterbij. 

Beeld: D66