Er komt meer asielopvang in Noord-Holland

Tijdens de Provinciale Statenvergadering op 5 februari stelden meerdere partijen vragen over de opvang van asielzoekers en andere doelgroepen zoals Oekraïners, spoedzoekers en statushouders. Er zijn grote zorgen over het mislukken van verschillende projecten, vaak niet alleen vanwege praktische redenen maar meer vanwege gebrek aan draagvlak. Ook zijn er grote zorgen over hoe er nu wel meer opvangplekken en woningen gerealiseerd kunnen worden. Partijen zien graag dat ook provinciaal vastgoed hiervoor ingezet wordt.

Provincie voert regie

De Commissaris van de Koning heeft vanuit zijn rijkstaken de verantwoordelijkheid om opvangplekken te realiseren in Noord-Holland. Hij doet dat in samenwerking met de gemeenten in de openbaarheid aan een zgn. provinciale regietafel. Uit praktische overwegingen is dat per veiligheidsregio. Dat betekent 5 regietafels in Noord-Holland.

Asielzoekers menswaardig opvangen

D66 heeft met name vragen gesteld met blik naar de toekomst over het in werking treden van de spreidingswet op 1 februari. Nu is ook de opgave voor alle gemeenten in Noord-Holland bekend. Fractievoorzitter Sijmen Mülder: Wat D66 betreft is er geen tijd te verliezen, omdat we asielzoekers zo menswaardig mogelijk op moeten vangen. Hoe gaat de provincie dat oppakken?”

Gemeenten aan zet

De Commissaris stelt dat het voldoen aan de quota van de spreidingswet echt een taak van de gemeenten zelf is. In de provinciale regietafel wordt er op toegezien dat de huidige plannen herzien worden. Op 1 november moeten er nieuwe plannen liggen voor 16000 plekken. Alle gemeenten moeten meedoen. Het is een wet. Doel van de Commissaris is om medio 2025 de plekken gerealiseerd te hebben. Wij volgen het nauwgezet.