De drie V’s van Brigitte van den Berg

Kennen jullie de 3 V’s van Brigitte van den Berg al? Het zijn haar pakkende speerpunten waarmee onze Noord-Hollandse op plek 3 positieve verandering wil brengen in het Europees Parlement.

Vastberaden als ervaren politica brengt Brigitte haar drie V’s op tafel. “Vrede en veiligheid: Europa moet Oekraïne volop blijven steunen, want Poetin gaat door tot waar Europa de grens stelt. We weten niet hoe lang de Verenigde Staten ons daarbij nog zal blijven steunen. Europa zal wat mij betreft zelf moeten zorgen voor onze veiligheid. Dit kunnen we doen door effectiever een defensiebeleid te voeren met bijbehorende middelen. Onze legers zijn nu niet op elkaar afgestemd. Ik vind dat niet meer kunnen in deze tijd.” Ze spreekt uit het hart.

• “De Europese Unie is ontstaan vanuit handelsrelaties, onderlinge afhankelijkheden met uiteindelijk een groter doel: voor altijd vrede en veiligheid. Dat moet toch zo blijven?”

Wat Brigitte ook raakt en waar ze als wethouder van Beverwijk dagelijks aan werkt is het Vergoenen van de economie. De staalfabriek in haar gemeente, Tata Steel, is inmiddels landelijk bekend. “Het is een enorm complex vraagstuk, onze inwoners die ziek worden van de fabriek, en de belangen van werkgelegenheid in onze regio. En dan is het nog het perspectief dat vergroenen kán!”
Ik vind het eerlijker als we onze industrie hier helpen te vergroenen in plaats van het buiten Europa laten produceren en importen. Daar zit ook een stukje eigen belang in, autonomie, zodat we niet te afhankelijk worden van landen buit de Europese Unie. Dat komt wel mét strenge CO2 heffing aan de buitengrens zodat er eerlijke concurrentie blijft.”

• Daarom pleit Brigitte voor een Europese Unie die volop investeert in groene bedrijven, groot en klein.

Tot slot haar derde V, Vakmensen voorop. Iedereen moet profiteren van het lidmaatschap van de Europese Unie. Nu lijkt Europa voor veel mensen te ver weg. Bachelor- en Master diploma’s zijn bijvoorbeeld overal in Europa geldig en deze studenten gaan veel makkelijker op Europese uitwisseling.
Het is de hoogste tijd dat er ruimte komt voor MBO-vakmensen om net zo gemakkelijk dit avontuur aan te gaan. Dit sluit aan bij de hartenkreet van minister Dijkgraaf (OCW) die voorstellen doet voor herwaardering van het vakonderwijs.
Brigitte vervolgt gepassioneerd haar betoog:

• “Zonder vakmensen zijn we nergens. Voor de energietransitie, voor de veiligheid, de zorg, noem maar op. Het is de hoogste tijd dat MBO-vakmensen de topprioriteit van Europa worden!”

En je neemt jezelf mee

Brigitte neemt naast deze 3 V’s ook zichzelf mee. Een open toegankelijke persoonlijkheid. “Mijn vader heeft mij meegegeven dat iedereen die je tegenkomt je iets te leren heeft. Ik ben daar mij bewust van en dat zorgt ervoor dat ik meer luister en doorvraag. Op achtjarige leeftijd zijn we naar de Verenigde Staten verhuisd. Ik heb mij verbaasd over hoe de dingen daar gaan. Al snel hebben wij als gezin gezegd dat ‘anders’ niet minder goed is.
Toen wij terugkwamen naar Nederland betrapten wij onszelf erop dat we vaak dingen aanhaalden die anders in de Verenigde Staten zijn, en waar wij hier weer van kunnen leren.
Ik hoop als persoon ook het openstaan voor andere geluiden en daar goed mee omgaan mee te kunnen brengen.”

Stem op Brigitte Brigitte heeft een optimistische kijk op de toekomst van Europa en is vastberaden om positieve verandering teweeg te brengen.
Als nummer 3 op onze D66 EP lijst heeft zij zichzelf gepositioneerd als een veelbelovende en invloedrijke stem in de Europese politiek.