Informatie voor de GR26

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 (GR26) is op mijnd66.nl alle benodigde informatie uitgebreid te vinden. Om deze informatie ook voor alle afdelingen in Noord-Holland toegankelijk te houden is hier ook een beknopt overzicht te vinden. Deze site wordt doorlopend aangepast om de informatie beknopt en overzichtelijk te houden.

Op het campange-dashboard zijn twee actuele onderwerpen te vinden namelijk het vaststellen van de kandidatenlijst en het campagnevoeren.

Vanuit het regiobestuur Noord-Holland willen we graag de afdelingen helpen en daarom is voor de verschillende deelregio’s elk een lid uit het regiobestuur aangewezen als aanspreekpunt. Zie hieronder de verdeling en bij vragen, neem gerust contact op met je contactpersoon.

  • Amsterdam (Gem. Amsterdam): Suzanne Klaassen
  • Zuid-Kennermerland (Gem. Bloemendaal, Haarlem, Heemstede & Zandvoort): Max Schwering
  • Gooi en Vechtstreek (Gem. Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren & Wijdemeren): Chris de Koning
  • Amstelland en Meerlanden (Gem. Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouderamstel & Uithoorn): Dennis Drenth
  • IJmond (Gem. Beverwijk, Heemskerk & Velsen): Max Schwering
  • Alkmaar e.o. (Gem. Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo & Uitgeest): Suzanne Klaassen
  • Zaanstreek-Waterland (Gem. Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland & Zaanstad): Ronald Mauer
  • Westfriesland (Gem. Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Opmeer, Medemblik & Stede Broec): Ronald Mauer
  • Kop van Noord-Holland (Gem. Den Helder, Hollands Kroon, Schagen & Texel): Jan Hoekema

Het dashboard en het handboek spreken over twee belangrijke onderwerpen die gedurende het proces aandacht verdienen. Dit is het proces tot het vaststellen van de kandidatenlijst en natuurlijk het campagnevoeren. Gedurende de tijd zal de aandacht langzaam verschuiven van het vaststellen van de kandidatenlijst naar het campagnevoeren.

Vaststellen kandidatenlijst

Het jaar 2025 staat in het teken van de voorbereidingen op de Gemeenteraadsverkiezingen. In het dashboard op mijnD66.nl is een uitgebreid handboek te vinden waarin je alle benodigde informatie kunt nalezen die je nodig hebt. Dit handboek is ook eerder per e-mail verzonden en we raden je aan om dit handboek goed door te nemen.

Het proces is opgedeeld in vijf verschillenden fasen en wanneer een fase actueel en relevant is zullen we op deze site de benodigde informatie verstrekken. Hieronder vind je alle vijf de verschillende fasen. De komende periode zullen we op deze pagina fase 1 en fase 2 verder toelichten.

  • Fase 1: Scouten
  • Fase 2: Deelnamebesluit voorleggen
  • Fase 3: Interne lijsttrekkersverkiezing organiseren
  • Fase 4: Organiseren interne verkiezingen ‘overige kandidaten’
  • Fase 5: Voorbereiden op de ‘dag van kandidaatstelling’

Fase 1: Scouten

Om de idealen en ambities op lokaal niveau te verwezenlijken heeft D66 ambitieuze en verbindende politici nodig, die midden in de maatschappij staan en het D66 geluid goed weten over te brengen. Daarbij is D66 ervan overtuigd dat meer diversiteit in de brede zin van het woord de kwaliteit van volksvertegenwoordiging en bestuur verbetert. Dit begint bij representatie van de eigen de politici.

Het vinden en binden van deze mensen kost veel tijd en energie. Het is dus belangrijk hier op tijd mee te beginnen en een goed scoutingsplan op te stellen. Er zijn binnen D66 veel goede voorbeelden van activiteiten die je op het gebied van scouting kan doen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een masterclass voor geïnteresseerden in de raadslidmaatschap, infobijeenkomsten of meeloopdagen met oud/zittende raadsleden (ook voor niet-leden), een talentenspreekuur, een online oproep om iets te betekenen voor jouw gemeente etc.

In het regiobestuur Noord-Holland is Ronald Mauer verantwoordelijk voor de talentscouting en Max Schwering voor ledenbinding en diversiteit.

Diverse afdelingen (zoals Amsterdam, Zaanstreek e.o. en Hilversum) hebben al initiatieven genomen voor trainingen voor belangstellenden en kandidaten voor de gemeenteraden. Als afdeling hoeft je niet het wiel opnieuw uit te vinden: vraag gerust om hulp of tips bij omliggende afdelingen of neem contact op met de regiobestuurders Ronald en/of Max.

Fase 2: deelnamebesluit voorleggen

Sinds Congres 120 (op 23 november 2024) hebben we een nieuw Huishoudelijk Reglement. Hiermee vallen een hoop taken in de voorbereidingen voor Gemeenteraadsverkiezingen weg bij afdelingen om afdelingen lucht te geven. Toch moet de afdeling nog enkele besluiten nemen ten behoeve van deelname aan de verkiezingen, het zogenoemde ‘deelnamebesluit‘ waarin de afdeling besluit zelfstandig mee te doen in de betreffende gemeente.

Naast het besluit tot deelname worden in hetzelfde besluit ook de volgende zaken opgenomen:

– de hoogte van de afdrachtsregeling voor raadsleden en wethouders in de betreffende gemeente. 
– het vaststellen van de de profielen voor het toekomstige raadslid en lijsttrekker;
– het instellen van de verkiezingscommissie (VC) en hoe deze wordt gevormd;
– het instellen van de lijstadviescommissie (LAC), welke opdracht deze commissie meekrijgt en hoe deze wordt gevormd;
– (indien gewenst) het instellen van de wethoudersadviescommissie (WAC), op welke wijze deze commissie tot haar advies komt en hoe deze wordt gevormd;

Het advies aan alle afdelingen is om bovenstaande besluiten te nemen rond maart/april.

Let op: Er zijn twee verschillende tijdlijnen mogelijk waar je als afdeling uit kunt kiezen. Deze tijdlijnen zijn grofweg als volgt:

Tijdlijn 1: Lijsttrekker bekend VOOR het zomerreces
(volledige lijst bekend medio november)

Tijdlijn 2: Lijsttrekker bekend NA het zomerreces
(volledige lijst bekend begin december)

In overleg met je verenigingsadviseur of je contactpersoon van het regiobestuur kan je tot een goede afweging komen welke tijdlijn te gebruiken. We adviseren samengestelde afdelingen met klem in álle gemeenten binnen hun afdeling gebruik te maken van dezelfde tijdlijn. Het is aan het afdelingsbestuur om een van de twee tijdlijnen te kiezen. Meer informatie over de tijdlijnen en andere besluiten is te vinden in het onderstaande document. 

Campagnevoeren

We werven in aanloop naar de verkiezingen meer leden, bouwen campagneteams, stellen doelen, en ontwikkelen vaardigheden. Deze voorbereiding op de campagne noemen we kwartiermaken. Ga zelf ook kwartiermaken. Zorg dat één persoon verantwoordelijk is voor de voorbereidingen voor de campagne. Bouw een team hieromheen. Hier vind je alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan.

Campagnevoeren doe je nooit alleen. Wij staan klaar om je te helpen.Het landelijk campagneteam werkt ook voor jou. Binnen dit team werken specialisten op het gebied van online media, onderzoek, mediadesign, fondsenwerving, inkoop, data-analyse en communicatie. Je kunt terecht voor trainingen en begeleiding bij het maken van je campagneplan. We komen graag langs bij je afdeling!

Vraag een training aan via [email protected] of neem contact op met Friso Le Poole van het regiobestuur. Bekijk ook de trainingsmaterialen op het campagnedashboard.

Ook voor het campagnevoeren zijn vijf verschillende fasen bepaald die je hieronder kunt vinden. Later in het proces worden de verschillende fases verder aangevuld met relevante informatie.

  • Fase 1: Zet campagne overal op één
  • Fase 2: Team organiseren en gedeelde doelen maken
  • Fase 3: Verhoog de inspanning en maak het concreet
  • Fase 4: Mobiliseren
  • Fase 5: Get Out The Vote (GOTV)!

Beeld: D66