Achtergrond van het project
Na een heel uitgebreid proces met veel onderzoeken, een zeer breed participatietraject waaraan heel veel inwoners en stakeholders hebben deelgenomen en een zeer positief advies van de Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg hebben we in 2019 volmondig ingestemd met het Nieuwe Alternatief voor de N266, N275 en bijbehorende fietsverbindingen. Na vele jaren werd er eindelijk vol geïnvesteerd in verkeersveiligheid, voornamelijk voor fietsers en voetgangers. Er werd eindelijk geïnvesteerd in een betere doorstroming voor het autoverkeer. En er werd eindelijk geïnvesteerd in een betere bereikbaarheid, onder andere tussen Budschop en Nederweert en een betere ontsluiting van Sportpark De Bengele en het Leisure Gebied langs de Randweg-West. Historische fouten bij de aanleg van de N275 werden hersteld en nieuwe verbindingen werden gelegd.
Dat deze investering een zeer goed idee is, bleek ook uit de MKBA, de Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse, die toen is gedaan. Elke geïnvesteerde euro levert maar liefst 5 euro op aan maatschappelijke waarde. Dit komt onder andere door minder ongelukken, minder letselslachtoffers en een betere doorstroming en bijbehorende reistijdwinst. Een MKBA van 5 is uitzonderlijk hoog voor infraprojecten. Zelfs als de kostenstijging wordt meegenomen valt de MKBA nog steeds zeer positief uit.