Raadpraat 48 – Overlast van of aan banden?

In deze raadpraat blikken we met u terug op de raadsvergadering van 18 oktober 2022.

Overlast bandenrecycling
moet fors omlaag

Al jaren wordt er gesproken over het terugdringen van de overlast bij Kargro (in de volksmond ook nog Rumal genoemd) op bedrijventerrein Aan Veertien. Na een grote brand in 2019 is zusterbedrijf Black Bear Carbon vertrokken naar Chemelot. Nu wil het bedrijf deze activiteiten, onder een andere naam, terughalen naar Nederweert. Sterker nog, ze willen nog meer rubberbanden gaan verwerken. Op 3 oktober is hierover een informatiebijeenkomst gehouden door het bedrijf voor omwonenden en raadsleden.

Wij hebben veel zorgen dat de overlast door deze plannen weer enorm gaat toenemen. Daarom hebben we tijdens de raadsvergadering met Nederweert Anders een motie ingediend. Daarin vroegen we o.a. om geen medewerking te verlenen aan uitbreiding van het bedrijf zonder dat onafhankelijk is aangetoond dat de overlast en uitstoot van fijnstof fors afneemt. Wat ons betreft is de tijd van ‘foei’ zeggen voorbij. Wij willen dat er echte stappen worden ondernomen. Helaas hielden de andere partijen het bij het delen van onze zorgen maar werd onze motie niet gesteund. We hopen dat het college toch alles gaat doen wat ze kunnen om de overlast aan te pakken en uitbreiding te voorkomen.

Bouwen,
ook in de kleine kernen

Het bouwen van genoeg nieuwe woningen blijft een van de grootste opgaven voor onze gemeente. We kregen signalen uit Nederweert-Eind te horen dat de geplande nieuwe starterswoningen aan de Klumpenstraat niet gebouwd zouden worden. Gelukkig wist het college ons te melden dat ze er gewoon komen. Bij onze vragen over bouwen in Ospeldijk was dat helaas anders. We horen vanuit het dorp dat er verschillende kleine bouwplannen in het dorp zijn afgewezen. In antwoord op onze vragen gaf het college aan dat dit komt door een personeelstekort bij de gemeente. Daarom geven ze de voorkeur aan grotere bouwplannen. We begrijpen de keuze dat grote bouwplannen voorrang hebben omdat daarmee sneller meer woningen kunnen worden gebouwd. Maar in de kleinere kernen zul je toch moeten werken met kleinere bouwplannen. Daarom hebben we het college opgeroepen om hier meer aandacht voor te hebben. We willen dat er in alle dorpen gebouwd kan worden.

Aandacht voor
straatverlichting

De afgelopen maanden zijn er regelmatig problemen met de straatverlichting. Dan blijft in een paar straten de straatverlichting ‘s nachts uit of gaat op de verkeerde tijden aan en uit. In de zomer hebben we het college daar al op aangesproken. De laatste tijd neemt het probleem toe en blijven soms complete wijken donker. Dat is niet alleen slecht voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de sociale veiligheid. Sommige mensen durven in een donkere wijk de deur niet uit te gaan om bijvoorbeeld ‘s avonds de hond uit te laten. Op onze vragen in de raadsvergadering gaf het college aan dat er veel problemen zijn met het verouderde regelsysteem van de straatverlichting. Het probleem is pas opgelost als er in de loop van volgend jaar een nieuw regelsysteem komt. Gelukkig wordt er gewerkt aan een noodoplossing voor de tussentijd. Die noodoplossing moet per straat of groepje straten worden uitgevoerd. We hebben het college opgeroepen om dit snel te doen.

Denk mee en doe mee!

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert