Raadpraat 30 – Investering in gemeentehuis en sporthal

Ook dit keer blikken we samen met u terug op de raadsvergadering. Deze raadpraat gaat over de vergadering van 20 april 2021.

Investering in gemeentehuis en sporthal hoognodig

Elk gebouw heeft regelmatig een verbouwing of renovatie nodig om er weer een aantal jaren tegen te kunnen. Dat doen we met onze woning, maar ook met gebouwen zoals een gemeentehuis of sporthal. Naast het opknappen van de gebouwen zorgen we ook voor verduurzaming. Eindelijk komen er zonnepanelen op beide daken, iets waar wij in 2018 al om vroegen. Door isolatiemaatregelen dalen het stroom- en gasverbruik flink. We hebben het college opgeroepen om het werk zoveel mogelijk door lokale bedrijven te laten doen.

Gezonde werkplek

Bij de renovatie van het gemeentehuis wordt flink geïnvesteerd in een betere luchtkwaliteit. De huidige luchtbehandelingssystemen zijn zwaar verouderd en belangrijke onderdelen zijn jaren geleden gesloopt en niet vervangen. Zogenaamd ‘verse lucht’ wordt op een aantal plekken aangezogen uit muffe ruimtes in de kelder. Het gebrek aan koeling op warme dagen is ook al jaren bekend. Dan is het in sommige ruimtes niet uit te houden. Als gemeente zijn we ook werkgever. We zijn dus verantwoordelijk voor een gezonde werkomgeving voor onze ambtenaren en de bezoekers van het gemeentehuis. Na de renovatie kan er weer in een gezonde omgeving worden gewerkt. Daarom hebben we volmondig ingestemd met de renovatie.

Sporthal open

Bij de renovatie van de sporthal hadden we twee belangrijke aandachtspunten.

Het afgelopen jaar is er veel minder gebruik gemaakt van de sporthal vanwege de coronamaatregelen. Veel mensen kijken er naar uit om weer fatsoenlijk te kunnen sporten. Daarom hebben we eerder ook al gevraagd om dit jaar de sporthal in de zomermaanden open te houden. We zouden het enorm zonde vinden als de sporthal weer maanden op slot moet. Op onze vragen is toegezegd dat de sporthal tijdens de renovatie niet wordt gesloten. Het kan wel zijn dat er tijdelijk thuis gedoucht moet worden als de kleedkamers worden vernieuwd.

Verder hebben we aandacht gevraagd voor de huur die sportverenigingen betalen. Regelmatig gooien huurbazen na verbouwing de huur van panden omhoog. Dat vinden wij in dit geval onacceptabel. Voor deze verbouwing hebben we namelijk al jaren gespaard. Een spaarpotje dat is gevuld met de huuropbrengsten van de sporthal. Wethouder Koolen heeft toegezegd dat de huur niet wordt verhoogd.

De Pop Up Galerie Nederweert (PUGN) is een groot succes. Niet alleen veel Nederweertenaren nemen er regelmatig een kijkje, maar mensen komen van heinde en verre. Deze bezoekers combineren een bezoekje aan de PUGN vaak met een bezoekje aan de Nederweerter horeca en winkels. Ook basisscholen brengen vaak een bezoekje aan de galerie. Voor de vierde keer heeft de PUGN nu succesvol gezorgd dat een leegstaand pand weer wordt verhuurd. Ze zijn hard op zoek naar een nieuwe locatie. Er staan echter nog maar weinig panden leeg in het centrum en niet elk pand is geschikt. We hebben het college gevraagd om mee te zoeken naar een nieuwe tijdelijke locatie, maar ook te kijken of er een permanente locatie mogelijk is.

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort & Kyll Bruijnaers
Raadsleden D66 Nederweert