Raadpraat 57 – Stop uitbreiding veehouderijen!

In deze raadpraat blikken we met u terug op de raadsvergadering van 19 en 20 september 2023. Aan het begin van de vergadering werd Teun Heldens benoemd als tijdelijk wethouder als vervanging van Jorik Franssen. We wensen Teun veel succes en hopen dat hij snel het stokje weer terug kan overdragen aan Jorik.

Schone lucht

Het belangrijkste agendapunt van deze raadsvergadering was het Programma Luchtkwaliteit. Het is niet te zien, maar de lucht in onze gemeente is vervuild. Nederweert heeft de slechtste lucht van Nederland. Het college erkent dat ook in hun voorstel. Er zit te veel fijnstof, stikstof en geur in de lucht. Er zit veel meer vervuiling in de lucht dan volgens normen van de EU en Wereldgezondheidsorganisatie gezond is. De luchtvervuiling is ook slecht voor natuur en milieu.  Het Programma Luchtkwaliteit had hier oplossingen voor moeten bieden. Helaas was het voorstel van het college veel te mager. Er is te weinig gedaan. Maatregelen met breed draagvlak in de gemeenteraad zijn nog steeds niet uitgevoerd. We schrokken van de suggestie om de komende jaren af te wachten wat het rijk gaat doen en over vijf jaar pas te gaan kijken naar extra lokale maatregelen. Ondertussen werkt het college nog steeds mee met principeverzoeken voor uitbreiding van veehouderijen en wordt er nog steeds niets gedaan aan luchtvervuiling van industrie, houtstook en verkeer. Hierdoor kan een bedrijf als Kargro helaas uitbreiden.

Samen met Nederweert Anders en het CDA hebben we een motie ingediend waarin we het college opdragen om meer werk te maken van de aanpak van schone lucht en hierbij niet alleen te kijken naar de agrarische sector maar ook naar andere vormen van luchtvervuiling. Deze motie is unaniem aangenomen door de raad. Het college moet begin volgend jaar met een aanvullend plan hiervoor komen.

We vinden het onacceptabel dat veehouderijen nog steeds kunnen uitbreiden, terwijl met miljarden aan belastinggeld veehouderijen worden opgekocht en gesloten om iets te doen aan de problemen rondom stikstof, fijnstof en geur. Terwijl het rijk en provincie aan het dweilen zijn, zet de gemeente de kraan open. Daarom hebben we samen met Nederweert Anders een motie ingediend om niet meer mee te werken aan uitbreiding van veehouderijen. Natuurlijk blijft maatwerk mogelijk, maar dan moet de ondernemer zélf zorgen dat elders in de gemeente de veestapel krimpt én aantonen dat de uitstoot van fijnstof, geur en stikstof omlaag gaat. Ons voorstel haalde met een hele krappe meerderheid van 9 tegen 8 gelukkig een meerderheid in de raad door de steun van JAN en GroenLinks.

Omgevingsvisie kernen
en bedrijventerreinen

Voor de zomer hebben we in de raad de eerste versie van de omgevingsvisie voor kernen en bedrijventerreinen besproken. In die versie was al veel aandacht voor woningbouw, verkeersveiligheid en kansen voor ondernemers. Maar er waren ook nog onderwerpen waar geen of te weinig aandacht voor was. In de zomer is door de ambtenaren hard doorgewerkt en zijn veel opmerkingen van de raad en inwoners verwerkt. In de nieuwe versie was gelukkig meer aandacht voor sport, cultuur, erfgoed en groen. Daarom konden we instemmen met het voorstel.

Een veilige oversteek
op de N275

Tijdens de raadsvergadering van 11 juli hebben we onze verontwaardiging geuit over het aanpassen van de plannen voor de N275. Het project N266/N275 moet een enorme boost geven aan verkeersveiligheid. Door de aanleg van een tunnel bij Staat en een fiets- en voetgangersbrug bij het tankstation worden de minder veilige gelijkvloerse oversteken voor fietsers en voetgangers op de N275 tussen de A2 en de Hulsenweg weggehaald. Het college heeft er nu voor gekozen om bij de Lindenstraat toch een gelijkvloerse kruising te houden. Volgens onze fractie zijn er diverse veiligere alternatieven die niet of niet goed genoeg zijn onderzocht. We hebben tijdens die raadsvergadering een motie ingediend met Nederweert Anders om het college opdracht te geven naar veiligere alternatieven te laten kijken. Die motie hebben we uiteindelijk niet in stemming gebracht na een toezegging dat we aanvullende informatie zouden krijgen. Omdat we door die extra informatie nog steeds niet overtuigd zijn van de keuze voor een gelijkvloerse kruising bij de Lindenstraat hebben we onze motie opnieuw ingebracht. Helaas was er bij de coalitie geen steun voor onze motie en is deze verworpen.

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

U kunt me bereiken via [email protected]

Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert